Prioritatea de dreapta nu se aplică circulaţiei în cadrul parcărilor din Germania, fără o regulă de prioritate suplimentară – acest lucru a fost clarificat acum de o instanță supremă pentru prima dată. Curtea Federală de Justiție (BGH) a decis că ar fi mai benefic şi mai sigur ca șoferii să fie atenți unii la alții și să convină asupra dreptului de trecere.
Pe 11 ianuarie 2023, a fost publicat verdictul cazului de la Lübeck, din noiembrie, în care doi șoferi au avut un accident în parcarea unui magazin de hardware pentru că nu s-au văzut la timp din cauza unei semiremorci parcate. Reclamantul a spus că, prin urmare, nu răspunde pentru prejudiciu.
Potrivit BGH, însă, „prioritatea de dreapta” se aplică în parcări doar în cazuri excepționale – și anume dacă benzile au „caracter de stradă liberă”. Acest lucru este luat în considerare doar pentru benzile care sunt în mod clar „folosite în principal pentru acces și ieșire și, prin urmare, pentru fluxul de trafic”. De obicei, însă, zonele sunt folosite mai ales pentru manevră și pentru încărcare și descărcare, și sunt și oameni pe jos – ceea ce, conform verdictului, „previne un stil de condus vioi”. Aici nu sunt necesare reguli stricte de prioritate, notează Verkehrs Rundschau.
Instanțele inferioare au avut anterior opinii diferite asupra acestei chestiuni. Şi judecătorii civili de top presupun că mulți vor crede în continuare că regula de prioritate de dreapta se aplică și parcărilor, asteptându-se în mod eronat ca șoferul venit din dreapta să creadă că are dreptul de trecere. Dar nu există niciun motiv pentru a-i „privilegia” pe cei care vin din dreapta.
Cei doi șoferi din parcarea magazinului de hardware trebuie acum să împartă daunele în proporție de 30 și 70%. Amândoi se mișcau prea repede în parcare, dar unul era mai rapid decât celălalt şi, ca urmare, trebuie să plătească mai mult.