Riscul ca mii de vehicule industriale cu motoare diesel Euro 5 și 6 să se oprească în toată Europa devine real, din cauza reducerii producției de AdBlue anunțată de unii furnizori mari europeni. Cauza este creșterea prețului global al metanului, care îi determină pe producătorii de AdBlue să reducă producția la minimum. Mai mult, lipsa de AdBlue i-a determinat pe mulți speculatori să se aprovizioneze cu cel aflat în circulație pentru a-l revinde la un preț mai mare. Acest lucru este demonstrat de creșterea ofertei online venite din partea unor site-uri care nu s-au ocupat de acest aditiv până acum câteva săptămâni.

Am raportat deja în urmă cu câteva zile că producătorul Yara a anunțat oprirea pentru cel puțin patru săptămâni a fabricii din Ferrara care produce 60% din volumul de AdBlue consumat în Italia. Dar fenomenul este extins deja şi la nivel european. Pe 19 octombrie 2021, directorul executiv al companiei slovace Duslo, Petr Bláha, a anunțat că firma sa minimizează producția și ar putea ajunge până la suspendarea acesteia. Yara este unul dintre principalii producători europeni de AdBlue care deservește piețe importante pentru transportul rutier de marfă, precum Germania, Franța, Marea Britanie, Spania și Italia, precum și piaţa proprie a Slovaciei, o zonă de trafic intens pentru vehicule industriale.

În mod obişnuit, din fabricile Duslo ies 150.000 de tone de AdBlue.

Petr Bláha, citat de Trasporto Europa, a spus că, la prețul actual al gazelor naturale, centralele vor funcționa la o capacitate redusă cu 80%, dar dacă va scădea costul, se va relua și producția de uree. În prezent, Duslo continuă să-și servească clienții de lungă durată, în special pe cei la nivel naţional, dar nu îşi mai adaugă în portofoliu noi clienți. De fapt, surse slovace susțin că, după anunțul reducerii producției Duslo, guvernul a comandat 500.000 de litri de AdBlue de la acesta și a ajuns la un acord cu distribuitorii pentru vânzarea aditivului numai către transportatorii slovaci.

Îngrijorare generează şi ceilalți giganți din sectorul chimic care produc aditivul, cum ar fi BASF. Acesta a redus deja producția de amoniac în Ludwigshafen și Anvers și, de asemenea, sosesc semne de avertizare și de la SKW-Stickstoffwerke. Deşi o criză generalizată necesită intervenție politică națională și UE, deocamdată nu se întrevede nimic. Rămâne riscul ca, lipsa AdBlue, combinată cu cea a șoferilor, să încetinească transportul rutier de mărfuri sau să crească utilizarea dispozitivelor ilegale care simulează injecția de AdBlue în motor, crescând astfel emisiile poluante.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut