De anul viitor, o versiune actualizată a Acordului privind transportul rutier internațional de mărfuri periculoase (ADR) va intra în vigoare în Europa, aminteşte Asociația Germană de Monitorizare a Autovehiculelor (DEKRA). Asta înseamnă că se încheie și numeroase perioade de tranziție față de versiunile anterioare ADR, dar şi că există ajustări și completări precum cele pentru transportul bateriilor cu litiu. De asemenea, pentru prima dată, vehiculele electrice pot fi parțial omologate pentru zona mărfurilor periculoase.

Reglementările pentru transportul mărfurilor periculoase sunt actualizate la fiecare doi ani pentru a reflecta progresele tehnice. Următoarea modificare este programată pentru 1 ianuarie 2023. Ca întotdeauna, modificările vor fi însoțite de o perioadă de tranziție de șase luni, până la 31 iunie 2023, perioadă care ar trebui să permită alinierea regulilor cu cele pentru alte moduri de transport.

Astfel, noul Acord va pune capăt unora dintre perioadele de tranziție anterioare. De exemplu, începând cu ADR 2019, obligația de a numi un ofițer de mărfuri periculoase a fost extinsă și asupra expeditorului. Această modificare face obiectul unei perioade de tranziție până la 31 decembrie 2022, care se va încheia când noile reguli vor intra în vigoare.

Odată cu eliminarea dispoziției tranzitorii din 1.1.46, o scutire populară pentru dispozitivele și mașinile care conțin mărfuri periculoase în interior nu mai este aplicabilă. De la 1 ianuarie 2023, acestor articole vor trebui să li se atribuie unul dintre cele douăsprezece numere ONU în cazul în care cantitatea de mărfuri periculoase conținută depășește nivelurile LQ. Acest lucru afectează articole precum regulatoarele de presiune și supapele de debit, precum și echipamentele care conțin materiale sau substanțe periculoase utilizate pentru a le exploata.

În plus, noul ADR a fost modificat pentru a se ocupa şi de transportul bateriilor cu litiu, şi anume:

– trebuie prezentat un raport de încercare care să confirme că bateriile cu litiu transportate sunt de tipul testat în conformitate cu 38.3. Această cerință nu se aplică bateriilor tip buton instalate în echipamente;

– se va modifica și formularul raportului de testare: nu va fi necesară semnătura, iar numărul de telefon nu va mai fi obligatoriu în marcajul pentru bateriile mici cu litiu. Totuși, semnele în stil vechi pot fi folosite până în 2026;

– cele două instrucțiuni de ambalare pentru bateriile critice cu litiu defecte (P911 și LP906) au fost revizuite.

– bateriile cu litiu instalate în unitățile de transport marfă (UN3536) vor fi încadrate în categoria de transport 2. Anterior nu era atribuită nicio categorie de transport, ceea ce însemna că excepția de cantitate mică (regula 1000 de puncte) nu se putea aplica. Acum pot fi transportate până la 333 kg fără certificat de pregătire ADR.

Există și noi prevederi privind vehiculele. Până acum, modelele cu propulsie electrică puteau fi folosite doar pentru marfă generală. Cu toate acestea, vehiculele care necesită un certificat pot fi omologate numai cu un motor cu ardere internă. Acest lucru se schimbă într-o primă etapă pentru vehiculele tip cisternă. De la 1 ianuarie 2023, acestea pot fi alimentate şi de la baterii. Acest lucru permite utilizarea vehiculelor complet electrice și hibride. În prezent, se lucrează pentru extinderea acestui lucru la vehiculele FL și EX, deși se așteaptă mai întâi experiența din modificările din 2023. În plus, încă nu a fost găsită o soluție pentru vehiculele electrice cu baterie, cu stocare suplimentară de hidrogen și celule de combustie.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut