Firmele care produc, importă sau vând băuturi pe piața din România au o serie de obligații legate de Sistemul de Garanție Returnare (SGR), iar principala și cea mai apropiată sarcină este înregistrarea în baza de date a administratorului SGR până pe 28 februarie 2023, aminteşte Deloitte. Sistemul de Garanție Returnare (SGR) – un parteneriat între mediul privat și Stat cu scopul de a îmbunătăți rata de reciclare a deșeurilor de ambalaje – trebuie să devină complet funcțional până la finele lui noiembrie 2023.

Sistemul presupune plata, de către consumator, a unei garanții de 0,5 lei/ambalaj pentru băutura cumpărată și recuperarea acesteia, pe loc, în momentul în care returnează ambalajul la unul din punctele organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal. Mai mult, cumpărătorul nu este obligat să returneze ambalajul în magazinul din care a cumpărat băutura, ci își poate recupera garanția de la orice magazin.

Garanția se va aplica produselor precum bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, cu volumul cuprins între 0,1 și 3 litri. Regula este valabilă și pentru societățile din industria ospitalității ce comercializează aceste produse, dar în acest caz garanția este reținută doar pentru produsele consumate în afara locației.

De funcționarea sistemului este responsabil administratorul SGR, înființat conform legislației în vigoare, care gestionează fluxul garanției de la producător/importator la consumatorul final. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care introduc pe piață băuturile, dar, la rândul său, plătește comercianții pentru investițiile realizate în punctele de returnare.

Dincolo de aspectele organizatorice, companiile se confruntă cu o serie de provocări financiare, fiscale și juridice.

Producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului până la 28 februarie 2023. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a-și vinde produsele în România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de acesta.

În paralel, compania va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției și recuperarea acesteia. Toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să-și ajusteze fluxul operațional-logistic pentru acestea. „Demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate. Acestea trebuie să își pregătească atent documentația și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, mai precizează Deloitte.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut