Autoritatea pentru Siguranța Rutieră (RSA) și Departamentul Transporturilor din Irlanda au convenit acceptarea unei derogări temporare și urgente cu privire la anumite prevederi ale normelor UE privind timpul de conducere și odihnă. Mișcarea se face din cauza impactului pe care varianta Omicron îl are asupra operațiunilor HGV şi având în vedere importanța asigurării continuității lanțurilor de aprovizionare, importanța sectorului transportului rutier de mărfuri pentru economia națională și vine ca răspuns la solicitările din partea industriei de transport. Derogarea se va aplica retroactiv de la 9 ianuarie 2022 până la 30 ianuarie 2022 și va fi revizuită în fiecare săptămână în ceea ce privește aplicarea și domeniul de aplicare.

Ministrul de stat pentru transporturi, Hildegarde Naughton TD, a declarat: „Am acordat o relaxare temporară a regulilor UE privind timpii de conducere și de odihnă din cauza impactului pe care îl are Omicron asupra operațiunilor vehiculelor grele. În mod crucial, aceste măsuri de relaxare mențin un echilibru între bunăstarea șoferului, flexibilitatea operatorului, siguranța rutieră și reducerea la minimum a perturbărilor lanțurilor de aprovizionare. Aceste derogări vor fi monitorizate permanent astfel încât siguranța șoferului și a celorlalți utilizatori ai drumului nu trebuie să fie compromisă în niciun moment. Angajamentul tuturor din sectorul de transport și logistică ne asigură că rafturile sunt pline și că lanțurile de aprovizionare cu alimente și bunuri esențiale sunt funcţionale.”

Rezumatul măsurilor introduse, potrivit fleetpoint.org:

– Regulile privind timpul de conducere sunt relaxate prin ridicarea limitei de conducere pentru două săptămâni de la 90 la 112 ore. Datorită acestei abordări, șoferii vor avea dreptul să conducă maximum 56 de ore în fiecare săptămână consecutivă până la expirarea derogării. Nu există nicio modificare a regulilor referitoare la timpul de lucru.

– Maximul de 3 perioade de repaus zilnic reduse între oricare două perioade de odihnă săptămânală este, de asemenea, crescut de la 3 la 5 pentru a le oferi șoferilor o flexibilitate suplimentară în cazul în care întâmpină întârzieri în călătoriile lor. Cu toate acestea, e important de reținut că domeniul aplicabil trebuie să fie respectat în continuare, în orice zi în care se prelungește o repaus zilnic pentru a face o repaus săptămânal. De exemplu, dacă un șofer beneficiază de maximum 5 perioade de repaus zilnic reduse în primele 5 zile de la sfârșitul perioadei de odihnă săptămânală anterioară și apoi continuă să conducă în a șasea zi consecutivă, aplicarea zilnică nu va depăși 13 ore în ziua a șasea.

– Regulile referitoare la odihna săptămânală sunt, de asemenea, relaxate, permițându-le șoferilor să ia un repaus săptămânal redus de cel puțin 24 de ore în fiecare săptămână consecutivă în perioada de relaxare. Nu va exista nicio obligație pentru un șofer de a lua cel puțin o perioadă de repaus săptămânal obișnuit în vreo 2 săptămâni consecutive până la expirarea derogării. În plus, nu va exista nicio cerință de compensare în cazul în care se ia repaus săptămânal redus.

Deși situația actuală poate afecta timpul de conducere, siguranța șoferului sau siguranța altor utilizatori ai drumului nu trebuie să fie compromisă. Șoferii nu ar trebui să se abată de la reguli dacă acest lucru pune în pericol siguranța rutieră și nici nu ar trebui să fie așteptați să conducă când sunt obosiți. Angajatorii rămân responsabili pentru sănătatea și siguranța angajaților lor și a celorlalți utilizatori ai drumului.

După cum s-a subliniat mai sus, nu există nicio modificare a regulilor referitoare la timpul de lucru.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare