Transportul combinat (rutier-feroviar) are capacitatea de a crește peste medie comparativ cu alte moduri; potențialul pieței ar putea fi mult mai mare, dar o serie de neajunsuri îi limitează extinderea. Aceasta este concluzia raportului „Transportul combinat în lumina Green Deal“, publicat recent de Uniunea Internațională a companiilor de transport rutier-feroviar (UIRR), organizație europeană care cuprinde aproximativ patruzeci de operatori din sector.

Transportul combinat poate oferi o soluție concretă pentru decarbonizarea dorită de UE. Indicațiile care rezultă din raport sunt precise și detaliate. În primul rând, este necesar să se ajungă la un cadru de reglementare care să garanteze condiții de concurență echitabile între calea ferată și rutieră, acționând asupra costurilor externe și a impozitării, dar și asupra unei politici atente de reglementare a tarifelor de acces la rețeaua feroviară. Pe lângă aceasta, există și costuri administrative și birocratice care împiedică gestionarea căilor ferate. Transportul feroviar de marfă, deși este considerat de 85 de ori mai sigur decât transportul rutier, are o pondere disproporționată pentru a acoperi costurile de siguranță, fără a obține un avantaj comercial.

De asemenea, este necesar să se intervină asupra gestionării căilor ferate. Trenurile de pasageri sunt considerate prioritare față de transportul de marfă în alocarea căilor și orarelor de tranzit și, în cazul întreruperii funcționării, acestea sunt privilegiate, iar trenul de marfă este întotdeauna cel care merge „în pierdere“. Acest lucru implică în mod evident costuri suplimentare și o slăbire a competitivității.

Potrivit UIRR, este necesară încurajarea măsurilor care reduc obstacolele din calea accesului la transportul intermodal: în timp ce gestionarea containerelor este standardizată, manipularea cutiilor mobile și în special a semiremorcilor are încă limite, în special pentru încărcăturile care nu pot fi stivuite. Dispozițiile tehnice trebuie modificate, astfel încât transportul intermodal să poată fi gestionat fără alte constrângeri.

Operatorii își pot face și ei partea, dar dacă pe de altă parte există deficiențe de infrastructură, transportul este penalizat. Acesta este motivul pentru care rețeaua feroviară de-a lungul principalelor coridoare europene trebuie să fie în întregime circulabilă, fără limite de formă și lungime a trenurilor, dar și fără limite de capacitate şi cu rute complet interconectate.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut