După o perioadă în care termenele de plată către transportatori au fost menținute sau reduse în prima jumătate a lui 2024, tendința s-a inversat în ultimele luni. Conform datelor lunare ale Observatorului Permanent al Delincvenței din Spania, realizat de FENADISMER în colaborare cu Fundația Quijote pentru Transport, în octombrie 2024, termenul mediu de plată a ajuns la 69 de zile.
În octombrie, în Spania, expeditorii și intermediarii care au plătit cu întârziere reprezintă 60% din total (+10%), deși în 72% din cazuri această nerespectare este ușoară, între 60 și 90 de zile. 8% dintre companiile de transport maritim încă plătesc la peste 120 de zile (în urmă cu doi ani, în 2022, până la 20% dintre expeditori plăteau în termeni de peste 120 de zile).
În ceea ce privește mijloacele de plată, preferințele se schimbă cu greu de la lună la lună, plătitorii preferând transferul (68%), urmat de confirmare (26%), bilet la ordin (6%) și cec (sub 1%).
În acest context, FENADISMER a participat la Adunarea Europeană a IMM-urilor de la Budapesta, organizată de președinția maghiară a UE împreună cu Comisia Europeană. În cadrul evenimentului, FENADISMER a aflat că șaisprezece țări europene au semnat o scrisoare comună, opunându-se unei noi directive privind condițiile de plată.
În ciuda acestui impas, FENADISMER a făcut apel la președinția poloneză a UE, care va prelua funcția în ianuarie 2025, pentru a continua negocierile în vederea obținerii unei poziții comune în Consiliul European. Obiectivul final este aprobarea, în 2025, a noului Regulament european care propune reducerea termenului maxim de plată la 30 de zile și implementarea unui regim sancționator pentru toate sectoarele economice.