Până în 2030, 30% din transportul de mărfuri din România poate fi făcut cu ajutorul camioanelor electrice, estimează compania de transport DSV Road, însă trebuie să se investească în implementarea de stații de încărcare în centre logistice.

„România nu este pregătită complet pentru folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri, însă a început să facă pași în această direcție, urmând trendul european. Momentan, nu sunt diferențe mari între țara noastră și alte țări din Europa la capitolul camioane electrice, urmând ritmul de adaptare internațional. De altfel, nicăieri în lume nu este încă dezvoltat transportul cu camioane electrice, în contextul în care momentan autonomia unui camion electric este de 200-500 km. Din acest punct de vedere, camioanele electrice nu pot fi folosite pe distanțe lungi, pentru transport internațional, ci doar pentru distribuție, pe distanțe scurte”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador în cadrul DSV Road.

Potrivit DSV Road, în România sunt folosite deja camioane electrice pentru transport de mărfuri pe distanțe scurte, în general în orașe sau între județe. În prezent, un camion electric poate parcurge până la 10.000 km pe lună, față de 12.000-14.000 km parcurşi de un camion cu combustibil fosil.

Depozitele, puncte strategice în rețeaua de stații de încărcare

Timpul de încărcare la o stație de încărcare rapidă este de 90 de minute pentru un camion electric, iar la o stație obișnuită, de 380 V, este de 12 ore. De altfel, în prezent, camioanele electrice sunt încărcate în stații dedicate, însă în viitorul apropiat ar putea fi dezvoltat un sistem complet de încărcare în punctele cheie ale rutei unui camion. Astfel, depozitele ar putea deveni principalele puncte de încărcare pentru camioane electrice în România, cred reprezentanții DSV Road. „În viitorul apropiat pot fi instalate stații de încărcare atât în depozite, cât și în garajele transportatorilor. Cea mai eficientă variantă pentru încărcarea camioanelor electrice rămâne perioada de staționare în depozite pe perioada de descărcare/încărcare a mărfurilor, iar o opțiune pentru încărcare completă a vehiculelor electrice este atunci când acestea ajung la bază, opțiuni care vor permite folosirea continuă a camioanelor pentru 8 ore”, consideră Mihai Teodorescu.

Folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri face parte din planul de reducere a amprentei de carbon cu 30% până în 2030, potrivit normativelor UE. În prezent, însă, cea mai eficientă metodă de reducere a cantității de CO2 privind transportul de mărfuri este folosirea transportului feroviar, pe distanțe lungi, completat de folosirea camionului electric în ultima etapă din traseul de livrare a mărfurilor.

Pentru a se alinia normativelor UE, DSV Road a implementat un plan strategic de reducere a poluării, bazat pe patru piloni:

  • măsurarea emisiilor de dioxid de carbon generatede cantitatea de mărfuri transportată de companii, prin intermediul aplicației CO2 Reporting Tool; în urma analizei, compania eliberează certificate verzi pentru companii;
  • reorganizarea și optimizarea activității și a lanțului de aprovizionare pentru companii,astfel încât să folosească transportul potrivit și rute mai scurte pentru a diminua consumul și emisiile de dioxid de carbon;
  • oferirea unui mix de combustibil potrivit pentru reducerea amprentei de carbon – spre exemplu, biocombustibil;
  • investirea în acțiuni de protejare a mediului înconjurător pentru a compensa efectul CO2.

De asemenea, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finele anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

La nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de peste 134 milioane de euro, din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România.

România este una dintre cele mai importante piețe din regiune pentru grupul danez. Pentru 2023, compania se așteaptă la o creștere cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, (+40% faţă de 2021), datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.

 

Gebrüder Weiss transportă o mașină solară la World Solar Challenge 2023 din Australia

Compania de logistică Gebrüder Weiss va transporta o mașină solară către Australia pentru echipa aCentauri Solar Racing a Universităţii Tehnice Federale din Zürich (ETH). Cursa World Solar Challenge (Provocarea Solară Mondială) va începe la sfârșitul lui octombrie şi va include 31 de echipe care vor parcurge 3.000 km, din Darwin până la Adelaide, folosind doar alimentarea cu energie solară.

Pentru a se asigura că vehiculul ajunge la timp la celălalt capăt al lumii, Gebrüder Weiss oferă o combinație personalizată de soluții logistice, ce includ transportul rutier – cu camionul cu hidrogen cu emisii zero al companiei -, maritim și aerian. „Mașina solară aCentauri este un model de tehnologie ce are potențialul de a revoluționa sectorul transporturilor, motiv pentru care sprijinim echipa în călătoria sa către Australia”, spune Frank Haas, Head of Corporate Brand Strategy & Communications la Gebrüder Weiss. Elevii lucrează la dezvoltarea și implementarea acestei mașini solare de aproape un an. Proiectată pentru durabilitate și eficiență energetică maximă, aceasta este emblematică pentru un viitor în care mediul ocupă centrul atenției. „Desigur, ne-am dori să câștigăm cursa. Dar ceea ce este la fel de important pentru noi este să avem un rol activ în dezvoltarea de soluții eficiente, ecologice”, explică Alexandr Ebnöther, managerul echipei aCentauri. „Cu sprijinul Gebrüder Weiss, putem demonstra că mașinile alimentate cu energie solară și, prin extensie, mobilitatea sustenabilă, sunt posibile.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut