România devine un pol tot mai important pentru transportul intermodal de mărfuri, în ciuda infrastructurii locale, datorită costurilor scăzute și posibilității de a reduce impactul asupra mediului. Astfel, cererea pentru transport intermodal a crescut cu 50% în prima jumătate din an comparativ cu perioada similară a anului trecut, cu un interes predominant din domeniile retail, industrial și chimicale, conform datelor companiei de transport DSV Road.
În acest context, deși cererea pentru transportul intermodal (feroviar + rutier) este la cel mai ridicat nivel din ultimii ani, potențialul de creștere pe acest tip de transport este limitat de infrastructura feroviară deficitară din țară. “Interesul companiilor pentru transportul mărfurilor pe rute feroviare și rutiere este la cel mai mare nivel din ultimii 10 ani, transportul intermodal fiind preferat în special pentru mărfuri voluminoase și ADR. Iar acest interes pentru intermodal este înregistrat chiar dacă nu există o rețea feroviară puternică în România. Cea mai intensă activitate pe intermodal este în nodul Curtici, Arad, fiind și cel mai mare nod intermodal din Europa de Est, care este atractiv pentru investitori. Dar Curtici este doar o mică parte din potențialul României privind transportul feroviar. Dacă infrastructura feroviară ar fi modernizată, țara noastră ar putea atrage investiții de milioane sau chiar miliarde de euro”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.
Pe fondul cererii crescute, în rimele şase luni din 2023, DSV Road a transportat 219.000 de tone de marfă prin transport combinat feroviar și rutier, în special pentru companii din domeniile retail, industrial și chimicale. Astfel, transportul intermodal este pe locul secund în topul celor mai solicitate servicii de transport în cadrul companiei, după grupaje.
Transportul intermodal este ales de companiile din România pentru disponibilitatea capacității stabile de transport, pentru costurile mai puțin fluctuante, pentru capacitatea utilă de încărcare mărită şi, în mod special, pentru impactul redus asupra mediului. Transportul intermodal poate reduce cantitatea de emisii de carbon cu până la 70%.
„Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru transportul intermodal în România în viitorul apropiat. Alegerea acestui tip de transport se bazează pe capacitatea de încărcare extinsă și impactul redus asupra mediului în comparație cu transportul rutier. În consecință, intermodalul este o soluție ideală pentru promovarea transportului verde. Companiile caută tot mai mult soluții sustenabile pentru a obține certificări de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG și din motive comerciale, iar noi avem responsabilitatea de a încuraja și de a facilita reducerea impactului asupra mediului și atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale clienților”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador.
DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.
Alinierea la standardele și directivele UE a dus la o creștere a interesului companiilor pentru reducerea cantității de CO2 și, implicit, pentru implementarea soluțiilor Green Transport de la DSV Road, printre care: monitorizarea cantității de CO2 prin CO2 Reporting Tool, folosirea biocombustibilului și optimizarea lanțului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon.
De asemenea, la nivelul grupului, este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de peste 134 de milioane de euro, din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului. Compania are ca obiectiv reducerea cu până la 40% a cantității de emisii de carbon până în 2030, inclusiv în România.
România este una dintre cele mai importante piețe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania se așteaptă la o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021, datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.