Anunţul Germaniei că va majora taxele de drum pentru camioane de anul viitor (vezi AICI) a fost urmat la scurt timp de cel al Poloniei și Franței privind acelaşi tip de scumpire, cu începere din 1 ianuarie 2023, respectiv 1 februarie 2023.

În 2023, Polonia va crește taxele percepute de Administrația Națională a Fiscalității (KAS) în sistemul e-Toll pe drumurile administrate de Direcția Generală a Drumurilor Naționale și Autostrăzilor (GDDDiA), scrie logistyka.pl. Legea autostrăzilor cu taxă și a Fondului național al autostrăzilor, modificată, propune o majorare a tarifelor de drum printr-un indicator de „creștere a prețurilor la bunurile și serviciile de larg consum în primele trei trimestre ale anului, comparativ cu perioada corespunzătoare a anul precedent”. Acest document prevede că noile tarife sunt determinate pe baza datelor Oficiului Central de Statistică, iar acesta a publicat, pe 14 octombrie, că indicele prețurilor de consum pentru primele trei trimestre ale lui 2022, față de aceeași perioadă din 2021, a fost de 113,3, adică majorarea prețurilor a fost de 13,3%.

Modificarea tarifelor aplicate în sistemul e-TOLL depinde de clasa de emisii, de tipul de drum și de masa vehiculului. De la începutul lui 2023, vehiculele Euro 5 sau Euro 6 cu o greutate de la 3,5 t la 12 t și autobuzele vor plăti 0,24 PLN pe km (în prezent 0,21 PLN) pentru autostradă și drum expres, în timp ce pentru vehiculele Euro 3 taxa va fi de 0,42 PLN/km (în prezent 0,37 PLN). Vehiculele cu MTMA de peste 12 t vor plăti 0,33 PLN, respectiv 0,55 PLN (în prezent 0,29 PLN și 0,48 PLN). Noile taxe electronice pentru drumurile naționale din clasa GP și G sunt, pentru Euro 5 şi 6, de 0,20 PLN/km (în prezent 0,17 PLN) pentru vehiculele cu MTMA între 3,5 t şi 12 t și autobuze și pentru camioane, iar pentru cele de peste 12 t, taxa va fi de 0,25 PLN (în prezent 0,22 PLN).

Noile tarife electronice de taxare vor fi percepute și proprietarilor de vehicule grele înmatriculate în afara Poloniei.

Franța va majora tarifele în februarie 2023, în urma revizuirii obișnuite a taxelor pe rețeaua de autostrăzi a țării. Pentru aceasta se folosește o formulă care este utilizată în contractele companiilor de concesionare a drumurilor cu taxă cu statul. Potrivit Les Routiers, majorarea medie ar fi de 4,75%. În orice caz, creșterea taxelor de drum în februarie 2023 este mult mai mare decât în 2022, când nu a depășit 2% (o cifră mult sub inflația de 5,8%). Companiile de autostrăzi anunţă acum creșteri cuprinse între 4,5% și 5,07%, în funcție de axe.

Această creștere ascunde o problemă care în multe cazuri a fost deja uitată de transportatorii francezi, precum și de cei străini care operează cabotaj sau transport internațional cu trecere și/sau destinație în Franța: înghețarea ratelor, care este în vigoare din 2015, şi care a menținut prețurile scăzute în ultimii ani, se încheie în 2023.

Unii concesionari vor însoți aceste creșteri de reduceri pentru transportatorii abonați, iar o reducere suplimentară de 5% se acordă pentru un an proprietarilor de vehicule electrice pe rețelele Sanef (Nord-Est) și APRR (Paris-Rhin-Rhône).

Notă: 1 PLN = 1,05 RON

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut