Situaţia pandemică actuală face dificilă previzionarea evoluţiei transportului maritim în anul viitor. Analistul specializat în transport de containere, Lars Jensen, CEO al Vespucci Maritime, consideră că deja există o serie de necunoscute, între care adevăratul nivel al cererii de transport, momentul deblocării porturilor sau al revenirii prețurilor la normal, iar până vor fi rezolvate acestea, lipsa capacității va duce în continuare la creşteri de tarife.
Prognoza implică întotdeauna un element de incertitudine, arată Lars Jensen în analiza lunară pentru Bursa Baltică. Dar atâta timp cât evoluțiile pieței sunt relativ normale, iar riscul de evenimente majore este mic, estimarea ratelor ofertei și cererii este relativ simplă.
Cel mai important dintre elementele care vor domina 2022 și o revenire treptată la normalitate este pandemia. „Observând apariția unei noi variante de Covid, e clar că nu suntem încă la punctul final. E imprevizibil ce variantă va mai apărea în 2022 şi nu putem prezice care ar fi impactul efectiv.” Varianta Omicron este întâmpinată cu răspunsuri diferite din partea țărilor de pe tot globul, variind de la nicio schimbare, până la închiderea imediată a frontierelor și a zborurilor. „Răspunsul politic la Covid s-a schimbat de-a lungul timpului. E foarte probabil să vedem răspunsuri politice la schimbările din Covid şi în 2022, dar este imposibil să prezicem exact care vor fi răspunsurile și în ce măsură vor avea un impact material asupra lanțului de aprovizionare. Impactul poate varia de la opriri de o săptămână, până la o lună, ale marilor porturi sau ale altor noduri din lanțul de aprovizionare.”
Contează însă şi „timpul necesar pentru a dezlega multitudinea de blocaje”, notează Jensen. „Ele vor fi în cele din urmă rezolvate, dar după cum au arătat evoluțiile din ultimele luni, acest lucru va dura mult. Pe măsura deblocării treptate, mai multă capacitate va deveni disponibilă, iar asta va duce la rate în scădere. Însă acum nu este posibil să previzionăm când se va întâmpla acest lucru.”
O altă necunoscută este şi cererea reală din sistem, explică Jensen. „Datele privind cererea de containere sunt întotdeauna măsurate pe baza transportului efectiv de mărfuri. Sunt fie containere încărcate de cărăuși, fie containere manipulate în porturi, fie containere pentru vămuire.”
Câtă marfă așteaptă după transport?
„Nimeni nu măsoară încărcătura din containerele care nu se pot deplasa din cauza lipsei de capacitate. De asemenea, nu se cunoaşte câtă marfă așteaptă în depozitele de plecare, neputând fi încărcată în containere din cauza lipsei de echipamente. Nu se măsoară nici producția întârziată din cauză că expeditorul nu dorește ca produsul său să fie fabricat până când nu e sigur că îl poate transporta. Pe măsură ce blocajele se vor rezolva, această cerere va intra în sistem, dar amploarea este complet necunoscută.”
O altă necunoscută se referă la comportamentul de preț al transportatorilor. „În ultimii 23 de ani, cele mai puternice scăderi ale tarifelor de transport au fost generate de criza financiară din 2008-2009 și de puternicul război al prețurilor de la sfârșitul lui 2014 – începutul lui 2016. Dacă vedem rate într-o cădere liberă similară acum, va mai dura 18 luni până să revenim la normal. Însă transportatorii sunt mai consolidați decât oricând și și-au demonstrat abilitatea de a-și gestiona propria capacitate mult mai bine, nu numai în timpul pandemiei, ci și în 2018-2019.”