Traficul de marfă din Elveția a înregistrat în 2023 o scădere semnificativă de 6% comparativ cu anul anterior, conform datelor publicate de Oficiul Federal de Statistică (BFS). Atât transportul rutier (-6,1%), cât și cel feroviar (-5,7%) au contribuit la această reducere, totalizând 26,1 miliarde de tone-kilometri. Este cea mai mică valoare raportată din 2007 pentru traficul greu rutier, cu doar 15,5 miliarde de tone-kilometri, iar în cazul transportului feroviar, valoarea de 9,9 miliarde de tone-kilometri este printre cele mai reduse din ultimii ani, exceptând 2020, influențat de pandemia COVID-19.

Declinul transportului de marfă din Elveția este atribuit în principal unei încetiniri economice la nivel național și european. În transportul internațional, reducerea a fost și mai accentuată, cu o scădere de 8% față de 2022. În ceea ce privește transportul intern, transportul rutier greu a scăzut cu 5%, în timp ce transportul feroviar, deși cu o contribuție relativ mică la volumul intern, a crescut cu 5%.

Numărul vehiculelor de marfă ușoare continuă să crească, în 2023 fiind înmatriculate aproximativ 431.000 de unităţi, în mare parte dube de livrare. În contrast, numărul vehiculelor grele a fost mult mai redus, de aproximativ 54.000. Per total, vehiculele ușoare au realizat 5,1 miliarde de kilometri, de trei ori mai mult decât vehiculele grele, care au totalizat 1,7 miliarde de kilometri.

Din 2010 până în 2023, kilometrajul vehiculelor ușoare de transport a crescut cu 46%, în timp ce pentru vehiculele grele a rămas practic constant (+0,2%). Această creștere este asociată cu o majorare semnificativă a numărului de vehicule ușoare (+51%), în timp ce vehiculele grele au avut o creștere modestă (+8%).

Deși vehiculele ușoare parcurg mult mai mulți kilometri decât cele grele, performanța lor de transport este considerabil mai mică. În 2023, vehiculele ușoare au realizat doar 0,8 miliarde de tone-kilometri, de 14 ori mai puțin decât vehiculele grele (10,8 miliarde de tone-kilometri). Acest dezechilibru este explicat prin greutatea mai mică a încărcăturii și utilizarea frecventă a vehiculelor ușoare pentru alte scopuri decât transportul de marfă. În 2023, doar 37% din kilometrajul acestora a fost destinat transportului de marfă, restul fiind utilizat pentru servicii (52%), scopuri private (9%) sau transport personal (2%).

Elveția menține o interdicție de conducere pe timp de noapte pentru vehiculele grele, între orele 22:00 și 05:00, o restricție care nu se aplică vehiculelor ușoare. Cu toate acestea, proporția călătoriilor de noapte realizate de vehiculele ușoare rămâne scăzută, reprezentând doar 2% din totalul kilometrajului acestora. Pentru transportul efectiv de marfă, procentul călătoriilor de noapte este de 4%, iar pentru prestarea de servicii, de doar 1%.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut