Profesioniști din domeniul sustenabilității și ESG-ului au discutat, pe 29 mai 2024, la conferința „ESG:Ro – Environmental, Social and Corporate Governance for a Sustainable Future” organizată de BusinessMark la București, despre pașii pe care organizațiile trebuie să îi facă pentru a se alinia la noul context de raportare – exemple de bune practici, dar și despre dificultățile pe care le întâmpină. În cadrul a două sesiuni de prezentări, paneluri și discuții 1-to-1, invitații au subliniat necesitatea ca organizațiile să facă pașii spre un business sustenabil, în contextul în care UE are ca obiectiv să ajungă la net zero emisii până în 2050. Totodată, ei au explicat că acest proces este unul de durată, care se întâmplă progresiv, subliniind necesitatea unei comunicări directe, oneste și transparente nu doar în interiorul companiilor, ci și în exterior, către clienți, consumatori.
Prima sesiune a conferinței a fost deschisă de Mădălin Vladu, Senior Director, Brand & Sustainability Lead, Kantar Romania, care a atras atenția asupra comunicării obiectivelor de sustenabilitate ale brandurilor și a prezentat „best practices” pentru o comunicare onestă. „Termenul de sustenabilitate este o mare provocare pentru comunicare, pentru că sunt foarte multe nuanțe. Interesul față de sustenabilitate e în creștere în rândul consumatorilor – vedem asta din studiul pe care îl facem anual – măsurăm decalajul dintre aspirațiile pe care le au oamenii și activitățile lor de zi cu zi. Atunci când i-am întrebat pe românii din mediul urban dacă doresc să acționeze sustenabil, 9 din 10 au răspuns că da, însă când au fost întrebați ce fac în activitățile de zi cu zi, doar 2-3 au spus că au un comportament sustenabil. 61% din oameni spun că s-ar lăsa convinși să cumpere produse sustenabile, dacă ar avea o certificare foarte clară legată de mediu pe ambalajele lor. De aceea, promisiunile pe care brandurile le fac către consumatori, dacă sunt făcute în mod clar, pot să influențeze comportamentul acestora.”
Jacqueline Gibson, Director, International Synergies Northern Ireland, a vorbit despre reducerea costurilor și a amprentei de carbon și tranziția spre economia circulară. „Când vine vorba de ESG, trebuie să minimizăm impactul cât de bine putem și să avem un impact pozitiv asupra oamenilor și asupra planetei. Dacă am trăi cu toții ca americanul de rând, am avea nevoie de trei planete, așa că trebuie să ne întrebăm ce putem face pentru a reduce deșeurile. Am venit cu un termen: simbioză industrială, care este un ecosistem industrial în care resursele neutilizate sau reziduale de la o companie pot fi folosite de o altă companie. Fiecare organizație plătește pentru eliminarea deșeurilor – deci, dacă putem să ne asociem cu o altă companie, putem reduce costurile și putem recircula produsele.”
Julliette Gaussem, Group Sustainability Lead la Netceed, a vorbit despre traseul pe care o companie trebuie să îl urmeze în ceea ce privește raportarea ESG și a oferit exemple practice prin care organizațiile pot facilita această tranziție. „Există multe motive pentru integrarea ESG în cadrul companiei voastre, dar de unde trebuie să începeți? În opinia mea, primul lucru este să efectuați o evaluare temeinică a practicilor și politicilor ESG actuale, identificând punctele forte existente și ariile care necesită îmbunătățiri. De asemenea, trebuie să culegeți informații de la părțile interesate, inclusiv angajați, clienți, furnizori, investitori, pentru a înțelege așteptările și preocupările lor. Acest lucru vă va ajuta să definiți ce este esențial pentru business. în ceea ce privește impactul, riscurile și oportunitățile. Pasul următor ar fi colectarea datelor. Raportarea nu este un scop în sine, ci un mijloc pentru a atinge un anumit scop. Datele ajută organizațiile să ia decizii informate, să măsoare impactul și, prin partajarea datelor, deveniți mai transparenți și mai responsabili. Odată ce știți pe ce trebuie să vă concentrați, este foarte important să stabiliți obiectivele, să definiți resursele necesare pentru implementarea inițiativelor ESG și să vă asigurați că obiectivele ESG sunt integrate în activitatea de zi cu zi.”
A urmat un panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partener, BusinessMark. „Într-o companie, e nevoie de susținerea managementului pentru a implementa orice strategie de ESG”, a punctat Oana Cojocaru, Sustainability Director, Globalworth Romania. „Dacă managementul nu înțelege că este important să investească acum, pentru ca lucrurile să funcționeze în 2030, situația nu va fi bună. După ce vine susținerea CEO-ului, CFO-ului și a boardului, e important ca și echipele să înțeleagă că trebuie să fie aproape de noi. La nivel de Real Estate, echipele de Property, de Facility Management trebuie să înțeleagă cum să facă lucrurile să funcționeze în mod cât mai eficient.”
Cu toate acestea, prioritățile în ceea ce privește sustenabilitatea diferă în funcție de nivelul companiei, a explicat Corina Blănaru, Partener, PKF Finconta ESG. „Dacă discutăm despre companii mari, lucrurile sunt mai clare: avem un board ESG, o strategie la nivel de grup. La momentul acela, lucrurile sunt deja conștientizate: discutăm despre resurse alocate, despre implementare. Dar și această parte este destul de complicată, pentru că vorbim de un domeniu nou, iar specialiști nu sunt. Lipsesc specialiștii la nivel mediu, care să reușească să implementeze strategia adoptată la nivel înalt. Și partea de colectare a datelor este un subiect sensibil.”
La fel de importantă este componenta de educare, nu doar la nivel de organizații, ci la nivel individual, a subliniat Monica Buiciuc, Head of Sustainability & Compliance, CARGUS. „Când vorbim despre sustenabilitate, educarea este foarte importantă. Pe de o parte, este important pentru noi, ca profesioniști, însă avem nevoie de educație și la nivel de societate, să ne înțelegem impactul, la nivel individual, și ce putem face fiecare dintre noi. Este un proces continuu de învățare și ar trebui să fie o prioritate. Tot de educație ține și partea de management a deșeurilor și protecția mediului.”
La rândul său, Cătălin Năstăsoiu, VP Marketing Strategy, Genesis Property, a intervenit: „Când vorbești de sustenabilitate, te gândești la: ce să fac, cât costă și ce impact are. Ne-am obișnuit să consumăm resursele de la prima Revoluție Industrială încoace, însă acum trebuie să ne uităm la resurse cu alți ochi. O mare provocare ține de educare – să creezi într-o companie vibe-ul că sustenabilitatea nu e un extra-efort pe care trebuie să îl pui în activitatea zilnică nu este ușor și, dacă mă uit la 2050, cred că vom avea o altă cultură. Vom avea o generație care nu se va mai gândi să trăiască într-un mediu care să fie altfel decât sustenabil sau care să consume un produs ce nu este sustenabil.”