Comisia Europeană se află sub presiunea industriei transportului rutier de a scădea vârsta minimă recomandată a șoferilor profesioniști din toate sectoarele la 18 ani, cu formare de la vârsta de 17 ani. Însă Consiliul European de Siguranţă în Transporturi (ETSC) spune că dovezile arată că șoferii mai tineri ar crește riscurile asupra celorlalţi utilizatori ai drumului.
Deşi coliziunile care implică vehiculele grele sunt mai puține ca număr decât cele care implică automobile, ele au consecinţe mai grave din cauza dimensiunii și greutății vehiculelor. Un raport ETSC din 2020 privind siguranța vehiculelor de transport de marfă în UE a arătat că, la un miliard de km parcurși, HGV-urile sunt mult mai probabil să ucidă alți utilizatori ai drumului decât vehiculele care nu transportă mărfuri.
În prezent, UE revizuiește regulile pentru permisele de conducere pentru toate categoriile de vehicule, urmând ca legislația actualizată să fie propusă anul viitor. ETSC a strâns date despre implicarea în coliziuni a șoferilor tineri, în general, precum și statistici din țări precum Finlanda, Germania și Polonia, care permit deja tinerilor de 18 ani să conducă vehicule mari, în anumite condiții. Datele disponibile arată clar că șoferii mai tineri sunt mai des implicați în coliziuni.
Cercetările au arătat că acest lucru este legat, parțial, de dezvoltarea creierului uman. Dezvoltarea cognitivă în timpul pubertății poate duce la o instabilitate emoțională mai mare și un comportament mai asertiv. În consecință, în calitate de utilizatori ai drumurilor, tinerii tind să manifeste comportamente riscante și au o apreciere diminuată a pericolelor cu care se confruntă. Cercetările biologice arată că, la vârsta de 18 ani, zonele creierului uman care sunt responsabile pentru integrarea informațiilor și controlul impulsurilor sunt încă în curs de dezvoltare.
ETSC spune că vârstele minime de conducere pentru toate categoriile de vehicule nu ar trebui să fie reduse, iar penuria șoferilor de camion ar trebui abordată prin îmbunătățirea condițiilor de muncă, nu prin țintirea tinerilor.