Potrivit datelor publicate recent de Eurostat, în 2020, circa 20% din km parcurşi de camioanele de marfă în UE au fost „pe gol“. Din aceştia, 24% au fost efectuaţi la nivel naţional, iar 13% la nivel internaţional.
Pe lângă diferențele dintre km din transport național și internațional, Eurostat remarcă şi diferențe între țări. „Dintre statele membre, Cipru a înregistrat cele mai mari cifre, de 44% din km efectuați fără marfă. Acest lucru reflectă probabil faptul că majoritatea curselor au fost cu mărfuri importate prin porturi sau se referă la traficul de construcții, care este în mare parte unidirecțional“, a interpretat datele oficiul de statistică. Călătoriile pe gol sunt mai frecvente în transportul național, unde distanțele parcurse sunt de obicei mult mai scurte. Astfel, 13% din totalul km au fost parcurși pe gol pe tronsoane internaționale, iar 24% în transport național. Câțiva academicieni spanioli au concluzionat că „legăturile slabe din transportul național pot constitui un obstacol major în calea participării la rețelele globale de producție, care depind în mare măsură de viteză. Îmbunătățirea infrastructurii ar putea ajuta cel puțin IMM să înceapă să exporte“.
Cursele din transportului internațional trebuie echilibrate
Capacitatea transportatorilor de a echilibra cursele din transportul internațional este crucială. Deoarece, în cazul unui camion blocat într-o țară, care nu găsește marfă de întoarcere, chiar și marfa care a fost dusă ar putea deveni neprofitabilă, mai ales că regulile de cabotaj au devenit tot mai stricte în ultimul timp. Însă echilibrarea curselor e deosebit de dificilă în timpul sezonului de vârf în anumite țări. Cererea crescută înseamnă că multe camioane de transport sunt prezente într-o singură locație şi, pentru a nu conduce acolo „pe gol“, departamentele comerciale trebuie să caute în mod proactiv mărfuri pe care să le ducă în regiune, o sarcină deloc ușoară, dat fiind, de exemplu, numărul de camioane care merg din Germania în Spania.
Dacă transportatorii nu și-au asigurat capacitatea în prealabil, își pot crește veniturile din piața spot, care, însă, este foarte riscantă. O altă practică este de a expedia camioanele goale în regiunile cu cereri de transport, lucru ce duce la utilizarea ineficientă a unui activ, dar și la costuri de exploatare care nu sunt compensate de niciun fel de oportunități generatoare de venituri.
Dacă înainte rularea pe gol nu avea un impact atât de grav asupra transportatorilor, acum situația de pe piață e alta, pentru că transportul rutier european se confruntă cu un boom fără precedent al prețurilor și cheltuielilor, punând transportatorii într-o situație dificilă.
Însă între motivele care stau la baza călătoriilor pe gol nu e doar sezonalitatea, ci uneori se află şi dezechilibrele structurale, operaționale și de business, precum și lipsa de comunicare între departamentele din cadrul unei companii, instrumentele defectuoase de planificare și informațiile incorecte din sistem.
Deşi intrarea în 2021 cu o medie de 20% km pe gol nu a fost un semn pozitiv, pe măsură ce companiile au progresat în integrarea diferitelor soluții tehnologice în operațiunile lor de zi cu zi statisticile au ajuns să varieze între furnizorii diferiți de transport. Piața europeană este plină de companii mici și mijlocii – în 2017, sectorul avea peste 570.000 de companii și avea aproximativ 3,3 milioane de angajați. „Dezechilibrul datorat densității scăzute a clienților este considerat cel mai critic factor care contribuie la km pe gol. Lucrând activ pentru reducerea tuturor tipurilor de dezechilibre, numărul km fără marfă poate fi redus drastic.” O modalitate ar fi digitalizarea, folosirea IA și analiza fiecărui proces. Supravegherea deplină ar permite unui operator de transport să se asigure că afacerea își folosește activele eficient. Cu toate acestea, reducerea km pe gol va continua să fie o parte importantă a dezvoltării transportului rutier de marfă în anii următori. Mai ales că există şi o presiune din ce în ce mai mare pentru reprezentanții industriei de a-și reduce impactul asupra mediului. Km pe gol nu aduc beneficii nici pentru consumator, nici pentru mediu, deci e tot mai probabil ca acest aspect să fie analizat şi în viitorul apropiat.