Preşedintele Consiliului de Administraţie al Asociaţiei Transportatorilor Maritimi din İzmir, Şükriye Vardar, a declarat că sectorul transportului maritim se va redresa începând cu 2024, după reducerea efectului inflaţiei şi al cererii slabe a consumatorilor.
Şükriye Vardar, prima femeie Preşedinte al CA al Asociaţiei Transporturilor Maritime din Izmir, a declarat pentru Dünya că aproximativ 90% din comerțul mondial de mărfuri se desfășoară pe mare.
Transportul maritim, care a scăzut cu 3,8% în 2020 din cauza deteriorării lanțurilor de aprovizionare în perioada pandemiei, a crescut cu 3,2% în 2021, când a existat o creștere record a cererii amânate de consum, notează Logiport. „Comerțul mondial de mărfuri a depășit 11 miliarde de tone. În 2022, ca urmare a cererii slabe a consumatorilor, cauzată de inflația ridicată și incapacitatea de a topi stocurile de vânzare cu amănuntul, transportul maritim a crescut cu mai puțin de 2% și există o așteptare de creștere scăzută şi pentru 2023. Posibila recesiune în economiile dezvoltate, creșterea Chinei sub așteptări și războiul din Ucraina, au dus la așteptări scăzute de creștere a transportului maritim pentru 2023”, a subliniat Şükriye Vardar, precizând că se aşteaptă ca piețele maritime să își revină din 2024.
Turcia, care constituie o punte între Asia și Europa, este o răscruce importantă în transportul maritim. „Turcia este o bază de producție importantă a Europei, cu un volum al comerţului exterior depăşind 600 de miliarde de dolari. Numărul containerelor manipulate în fiecare an în cele 180 de porturi turcești depăşeşte 12 milioane TEU.”
Potrivit statisticilor Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din Turcia, în porturile țării au fost manipulate aproape 5 milioane TEU în perioada ianuarie-mai 2023.