Până la finalul lunii decembrie, vehiculele înmatriculate înainte de 21 august 2023, care efectuează transport internațional în Uniunea Europeană, trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente de generația a doua (Smart Tacho 2). Pentru vehiculele dotate deja cu tahografe de prima generație, termenul limită a fost extins până la 18 august 2025, scrie etransport.pl.
Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni severe, inclusiv amenzi considerabile, interzicerea continuării transportului și, în cazuri grave, retragerea licenței. Pavel Shurnitsky, reprezentant al companiei Targor-Truck, avertizează că întârzierea înlocuirii poate genera cozi și aglomerație la centrele de servicii, în special în perioada aglomerată de transport de la sfârșitul anului.
Procedura de înlocuire a tahografului durează aproximativ 2-2,5 ore, iar experții recomandă efectuarea acesteia în avans pentru a evita timpii de nefuncționare. În plus, unele centre oferă servicii suplimentare, precum inspecții tehnice gratuite, care contribuie la siguranța rutieră prin verificări ale sistemelor de frânare și suspensie.
Consecințele financiare ale utilizării unui tahograf necorespunzător sunt semnificative. În Polonia, de exemplu, amenzile pot ajunge la 10.000 de zloți (aproximativ 2.300 de euro), iar în alte țări din UE acestea pot depăși câteva mii de euro. În plus, în timpul unui control, autoritățile pot dispune încetarea imediată a transportului dacă vehiculul nu respectă normele.
O sancțiune mai gravă poate fi pierderea licenței de transport rutier internațional, în special în cazurile de încălcări repetate ale legislației. Șoferii riscă și puncte de penalizare în țări precum Polonia, unde regulile privind tahografele sunt aplicate strict.
Transportatorii sunt sfătuiți să se asigure că efectuează înlocuirile în centre autorizate, care pot oferi servicii de calitate și certificate. Implementarea acestor măsuri nu doar că previne sancțiunile, ci contribuie și la îmbunătățirea siguranței și eficienței transportului internațional.