Uniunea Societăților de Expediții din România (USER) a publicat un comunicat FIATA, din 14 iulie 2023, care precizează că Uniunea Europeană a introdus recent un pachet cuprinzător de măsuri care vizează optimizarea operațiunilor de transport de marfă, îmbunătățirea gestionării infrastructurii feroviare, promovarea camioanelor cu emisii scăzute şi furnizarea de informații transparente cu privire la emisiile de gaze cu efect de seră (GES).
Aceste inițiative sunt concepute pentru a spori eficiența în sector, sprijinind în același timp obiectivul ambițios al Pactului ecologic european de reducere a emisiilor din transport cu 90% până în 2050.
Măsurile propuse au implicații semnificative pentru logisticieni, oferind oportunități de eficientizare a operațiunilor, de reducere a emisiilor și de a contribui la creșterea pieței unice a UE.
Optimizarea infrastructurii feroviare
Capacitatea căilor ferate a devenit din ce în ce mai solicitată, iar întreținerea tot mai costisitoare. De aceea, regulamentul propus urmărește optimizarea utilizării capacității feroviare, îmbunătățirea coordonării transfrontaliere și sporirea punctualității și a fiabilității. Prin atragerea mai multor companii de transport de marfă către transportul feroviar, această inițiativă va duce la servicii feroviare suplimentare și la o mai bună utilizare a rețelei. Gestionarea îmbunătățită a capacității va avea un impact pozitiv asupra serviciilor transfrontaliere, permițând conexiuni mai frecvente.
„Această inițiativă reprezintă un pas pozitiv pentru îmbunătățirea și consolidarea competitivității transportului feroviar de marfă. UE are nevoie de îmbunătățiri semnificative pentru a realiza Green Deal, dar și pentru a intensifica conectivitatea internă pentru a concura mai bine cu alte regiuni ale lumii”, a declarat Ole A Hagen, președintele FIATA Working Group Rail.
Stimularea camioanelor cu emisii reduse
Cu o cotă de peste 50% în transportul de mărfuri din UE, Comisia recunoaște contribuția semnificativă a sectorului rutier la emisiile de GES. Revizuirea propusă a Directivei privind greutatea și dimensiunile vehiculelor urmărește să stimuleze utilizarea camioanelor cu emisii scăzute, permițând o greutate suplimentară pentru vehiculele care utilizează tehnologii cu emisii zero. Deoarece aceste tehnologii cresc adesea greutatea vehiculelor, acest stimulent încurajează adoptarea de vehicule şi tehnologii mai curate. În plus, adoptarea cabinelor aerodinamice va spori confortul șoferului, siguranța și eficiența generală.
Facilitarea transportului intermodal
Pentru a promova transportul intermodal, CE propune să se permită camioanelor, remorcilor și semiremorcilor să transporte o greutate suplimentară. În plus, propunerea include prevederi pentru mărirea înălțimii, facilitând transportul containerelor high-cube cu vehicule standard. Aceste măsuri vor să încurajeze standardizarea unităților de marfă și să promoveze un sistem de transport multimodal mai eficient și mai durabil.
Măsurarea și raportarea emisiilor de GES
Pentru a permite companiilor să calculeze și să raporteze eficient emisiile de GES, Comisia propune o abordare metodologică comună bazată pe standardul ISO/CEN adoptat recent. Această metodologie asigură date fiabile privind emisiile door-to-door, permițând operatorilor să-și evalueze serviciile și dând putere consumatorilor să facă alegeri informate cu privire la opțiunile de transport și livrare. Transparenţa a datelor privind emisiile va sprijini eforturile de reducere a impactului transportului de mărfuri asupra mediului.
Pachetul de măsuri propus de CE reprezintă un pas semnificativ către creșterea eficienței și durabilității transportului de mărfuri în UE. FIATA si USER se angajează să ofere mai multe îndrumări membrilor săi cu privire la provocările cu care se confruntă industria pentru a atinge obiectivul de neutralitate a emisiilor de carbon și vor continua să monitorizeze evoluția noilor reglementări sub umbrela grupurilor de lucru relevante.