Navele pentru transport de containere au atins cea mai mare vârstă medie de până acum – 14,2 ani – şi cea mai mare vârstă medie dintre cele trei sectoare principale de transport maritim. Flota de vrac uscat are o vârstă medie de 11,9 ani, în timp ce flota pentru lichide are în medie 12,8 ani.

Vârsta medie a navelor portcontainer a crescut cu 4,3 ani în ultimii 13 ani, atingând un minim recent de 9,9 ani în august 2010, spune Niels Rasmussen, analist șef de transport maritim la Bimco, una dintre cele mai mari asociații internaționale de transport maritim care reprezintă proprietarii de nave. Cele 2.516 de nave livrate și 1.384 de nave reciclate de atunci nu au fost suficiente pentru a menține vârsta medie scăzută.

În prezent, 21% dintre navele din flota de transport containere au acum mai mult de 20 de ani și, prin urmare, sunt candidate pentru reciclare în următorii ani. Dintre navele mai vechi de 20 de ani, segmentele de dimensiune 0-2.999 TEU și 3.000-5.999 TEU contribuie cu 76% și, respectiv, 16%.

Mai important în opinia analistului este însă faptul că aproape 70% din toate navele portcontainer au peste 10 ani.

Actualul carnet de comenzi se concentrează în continuare pe cele mai mari nave, iar numărul de nave pe comandă în segmentele de mărime sub 6.000 TEU este semnificativ sub numărul de nave mai vechi de 20 de ani din aceleași segmente.

În segmentul 0-2.999 TEU, 317 nave sunt comandate, în vreme ce 994 nave au mai mult de 20 de ani. În mod similar, segmentul de dimensiune 3.000-5.999 TEU are 210 nave mai vechi de 20 de ani, dar doar 100 de nave la comandă.

În ciuda scăderii semnificative a tarifelor de transport de containere în ultimele 15 luni, reciclarea navelor în 2023 a rămas scăzută în comparație cu ultimii 10 ani. În primele nouă luni, 57 de nave au fost reciclate, comparativ cu 81, în medie, în ultimii 10 ani.

Registrul de comenzi conține 750 de nave care urmează să fie livrate înainte de sfârșitul lui 2025. În funcție de numărul de nave reciclate, acest lucru ar trebui să permită scăderea vârstei medii și creșterea eficienței energetice medii a navelor din toate segmentele de dimensiune. În plus, ponderea navelor capabile să utilizeze combustibili alternativi cu emisii reduse de carbon va crește.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut