Transportatorii și expeditorii care deservesc liniile maritime ce operează în portul Constanța se pregătesc să oprească întreaga activitate de preluare a containerelor, „din cauza comportamentului abuziv al reprezentanților locali ai companiilor de shipping”, după cum precizează Federația Operatorilor Români de Transport – FORT, cerând implicarea urgentă a autorităților, pentru a nu se ajunge la blocaje. Problema fusese anterior sesizată şi de membrii USER (vezi AICI).

După foarte multe sesizări primite de la transportatori, în data de 22.03.2023, la Constanța s-a desfășurat întâlnirea FORT cu transportatorii și expeditorii ce deservesc liniile maritime ce operează în portul Constanța.

Reprezentanţii FORT au constatat, la nivelul reprezentanților locali ai companiilor de shipping, un comportament de tip oligopol în sensul aplicării unitare a unor practici abuzive întâlnite doar în România, practici menite să distorsioneze grav activitatea expeditorilor şi transportatorilor români.

Potrivit acestora, companiile de shipping au format un sistem de livrare a containerelor unic în Europa, lipsit de transparență asupra costurilor, menit să genereze comisioane și venituri ilicite, sistem ce pune în pericol chiar și siguranța traficului. „Unele linii și-au dezvoltat în România un sistem prin care încasează direct costurile cu transportul containerelor la clientul final, obligându-i pe aceștia sa nu poată apela liber la serviciile unui transportator cu care doresc sa colaboreze”, se arată în comunicatul FORT.

Mai exact, în portul Constanţa, companiile de shipping au dat naștere unei noi afaceri – „Containerul” – care presupune:

–  Introducerea taxei M/H, care variază între 50 şi 100 euro/container, percepută de liniile maritime pentru transportul mărfurilor de la descărcarea de pe navă și până la clientul final. Modul de aplicare sau contravaloarea acestei taxe nu este publicată pe paginile web ale companiilor de shipping așa cum nici costurile locale (cu excepţia THC) nu sunt publicate.

–   În cazul liniilor unde se poate prelua pe auto propriu in regim M/H (Merchant Haulage), transportatorul a fost obligat să semneze un contract cu agentul liniei maritime astfel încât, după efectuarea livrării importului la client, să pună la dispoziția liniei maritime atât containerul cât și mijlocul de transport pentru redirijare la export, pe costul impus de către agentul liniei maritime, fără posibilitate de negociere.

–   Refuzarea unei redirijări din numeroase motive respectiv încărcărea peste tonaj (total ilegală), staționarea peste weekend fără acoperire cost sau refuzarea tarifului impus, atrag anularea acestui contract descris mai sus și prin urmare imposibilitatea de a mai putea prelua containerele în regim M/H.

–  Anumite linii transmit comenzile/prețurile cu mult timp după efectuarea transportului, iar casele de expediție sau transportatorii sunt puși în faţa situației de a accepta orice tarif sau condiție (rare sunt cazurile în care este primită comanda inainte de efectuarea exportului).

FORT l-a informat de premier și a transmis o sesizare ministrului Transporturilor, în speranța că autoritatea statului o să intervină urgent pentru a stopa aceste practici.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut