Piața locală de transport și logistică va înregistra în acest an un avans ușor faţă de 2020, potrivit Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai acestui segment pe plan autohton. O evoluție pozitivă va putea fi posibilă în contextul în care proiectele guvernamentale anunțate pentru sprijinul mediului de business pentru a combate efectele pandemiei cu noul coronavirus se vor concretiza într-o mai mare măsură.

„În 2020, piața transporturilor a fost printre primele impactate de coronacriză. Acest lucru a fost determinat în special de faptul că prima țară afectată, China, este principalul partener importator în relația cu UE și a doua piață de export, iar întârzierile în livrarea de mărfuri, în special în transport aerian și terestru, au adus cu sine efecte în cascadă și pierderi economice majore. În Europa, coronavirusul a afectat parteneri comerciali principali ai țării noastre, precum Italia, acest lucru reprezentând o provocare pentru mediul de business local”, a declarat Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România.

Pe de altă parte, reprezentantul companiei a subliniat că anul trecut a fost marcat și de o accentuare a digitalizării companiilor din transport și logistică, lucru determinat de orientarea tot mai mare a clienților către comerțul online.

În ceea ce privește evoluția segmentului de transport, datele INS din 2020 arată că transportul rutier de mărfuri a înregistrat o creştere cu circa 4% pentru volumul mărfurilor transportate, comparativ cu 2019. În cazul transportului feroviar, volumul mărfurilor indică o scădere cu 15,5% faṭă de anul precedent, în timp ce transportul maritim a avut o scădere cu 11,1%. Totodată, transportul aerian de mărfuri, unul dintre cele mai afectate de criză, a înregistrat o diminuare cu 14,6% comparativ cu anul anterior.

Datele INS mai arată că, în transportul rutier internaţional, 92,9% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state UE ṣi 91,8% din total au avut ca destinație state UE. Cele mai mari cantităţi de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) şi Italia (10,2%), iar în ceea ce priveṣte încărcările, 20,1% din mărfuri au avut ca destinaţie Germania, 14,8% Italia şi 11,9% Ungaria. „Pentru 2021, estimăm doar un avans ușor sau chiar o stagnare. Chiar dacă guvernul a propus proiecte menite să susțină mediul de business, nu există, la acest moment, un grad suficient de mare de transparență al acestora pentru a putea ști în ce măsură va influența segmentul transporturilor”, a mai spus Viorel Leca.

Potrivit acestuia, principalele probleme cu care se confruntă industria de profil sunt infrastructura deficitară, impredictibilitatea mediului economic și politic local, dar și flexibilitatea costurilor cu personalul în contextul volatilității pieței muncii. Reprezentantul GW subliniază că este dificil de cuantificat dimensiunea pieței, deoarece aceasta cuprinde atât jucătorii care oferă un portofoliu complet de servicii, cât și pe aceia care acoperă doar un segment. Din perspectiva clienților, 70% beneficiază de servicii de transport (rutier, feroviar, aerian, maritim), în timp ce restul de 30% accesează exclusiv spațiile logistice. „Pe lângă București, în următoarea perioadă vom asista la o dezvoltare accelerată a stocului de spații logistice, mai ales în zonele central-vestice, cum ar fi Timișoara sau Cluj-Napoca.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare