Ultimii trei ani au determinat în industria de transport schimbări și provocări majore, plecând de la pandemia de coronavirus, până la conflictul din Ucraina și contextul inflaționist actual. Toate acestea au adus o nevoie tot mai mare a clienților de servicii de transport de a-și optimiza costurile.

Potrivit Gebrüder Weiss România, țările europene, dar nu numai acestea, sunt martore la o creștere a prețurilor, determinată nu doar de factorii menţionaţi. Ponderea costurilor cu combustibilul în cheltuielile totale pentru transport este semnificativă, ceea ce explică sensibilitatea la modificările prețului din ultimele luni. În plus, criza energetică din lanțurile globale de aprovizionare duce la lipsa unor bunuri, cum ar fi aditivii AdBlue. Legislația schimbătoare și tot mai severă a generat o serie de provocări în principal pe segmentul last mile, precum găsirea echilibrului între alinierea la reglementări și costuri (ex. licențierea vehiculelor cu MTMA între 2,5 și 3,5 t sau e-transport).

În acest context, companiile din transport și logistică au fost nevoite să le ofere clienților soluții de optimizare a costurilor și de ponderare a impactului major al acestor schimbări. Astfel, conform Gebrüder Weiss România, realizarea unei planificări cât mai realiste și predictibilitatea volumelor este un aspect care ajută clienții în a avea o mai bună imagine asupra costurilor de transport. În egală măsură, în zonele cu densitate redusă privind volumul de marfă, pentru optimizarea costurilor se poate alege împreună cu clientul o scădere a frecvenței de livrare prin cumularea comenzilor la un număr mai mic de transporturi. De asemenea, livrarea în afara orelor de vârf din trafic poate fi un aspect important.

„Gestionarea transporturilor poate deveni una dintre cele mai mari consumatoare de resurse: timp, bani și personal. Ca urmare, externalizarea acestui serviciu către o companie specializată este un pas firesc pentru o bună dezvoltare a core business-ului”, a spus Alina Oprișa, Inland Transport Manager la Gebrüder Weiss România, subliniind că investițiile pe care o companie de logistică le face în hub-uri de depozitare, tehnologie, procese și personal îi permit să eficientizeze operațiunile și să optimizeze costurile la un nivel greu de atins de o afacere individuală.

O soluţie eficientă, care optimizează simultan costurile și rapiditatea livrărilor, este gestionarea centralizată a mărfurilor, într-un hub logistic care controlează nu doar transportul, ci și sortarea, expediția și distribuția. Esențială este și poziționarea hub-ului lângă zone metropolitane sau urbane importante, cu acces la căi de comunicație importante. „Pe piața locală, unde transportul rutier este problematic prin lipsa autostrăzilor, iar cel feroviar prin infrastructura învechită, este important să existe multiple zone de livrare deservite de hub-uri. În contextul creșterii accelerate a e-commerce, apropierea de marile centre urbane înseamnă reducerea timpilor de livrare. De aceea, Gebrüder Weiss adoptă o politică de extindere a hub-urilor logistice locale. Compania deține patru hub-uri în zona Transilvania-Banat (Sibiu, Brașov, Cluj-Napoca și Arad), dar şi în București-Ilfov, Constanța, Craiova și Bacău. În plus, în Bolintin-Deal, pe lângă sediul central, există și un terminal dedicat Home Delivery, de unde sunt gestionate operațiunile de cross-docking la nivel național.”

Un alt aspect important în scăderea costurilor este optimizarea încărcării mărfurilor în camion. Eficiența planificării este cea care asigură livrarea mărfurilor la costuri optime. „La începutul anului, am implementat un nou sistem de management al transportului. Acesta este utilizat în departamentul de planificare a curselor și face parte din strategia de digitalizare a companiei pe plan global. Noul sistem are o interfață prietenoasă și intuitivă, oferă o imagine de ansamblu asupra activității zilnice și permite o mai bună planificare și vizibilitate asupra mărfurilor. Rutele sunt astfel optimizate automat, ceea ce se traduce prin reducerea timpilor de planificare, a km parcurși, a consumului de combustibil și a emisiilor de CO2”, menționează Alina Oprișa.

De asemenea, utilizarea mașinilor double-deck este un aspect care ajută la o mai bună calibrare a bugetului de transport al clientului. Acestea au avantajul unei capacități de transport cu 30-40% mai mari, deși durata de încărcare este peste cea a unui camion normal. Cu toate acestea, costul pe unitatea de transport scade semnificativ raportat la livrarea acelorași volume cu camioane single deck. În plus, emisiile de CO2 sunt reduse considerabil. „Oferirea de soluții rapide și, de multe ori, inovatoare, are un impact pozitiv în costurile pe care clienţii le alocă transportului și depozitării”, a încheiat Alina Oprișa.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut