Relațiile economice dintre Asia și Europa au facilitat dintotdeauna consolidarea unor importante interconexiuni și au contribuit la dezvoltarea macro-regională. În contextul geopolitic și economic actual, în care conflictul dintre Rusia și Ucraina a generat provocări pe toate planurile, iar Asia rămâne unul dintre principalii parteneri în schimburile economice cu Europa, crearea unor rute de transport alternative, care să ofere o reducere nu doar a costurilor, ci și a timpului de transport, devine tot mai importantă, precizează Gebrüder Weiss într-un comunicat de presă.

„România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanță majoră în regiune, marea provocare a României este generată de nevoia de investiții în infrastructura rutieră și feroviară, pentru a susține afluxul de mărfuri ce ar trebui să tranziteze țara noastră”, este de părere Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.

Un aspect cheie în considerarea României ca potențial hub logistic este reprezentat de creșterea constantă a greutății brute de mărfuri procesate în cele trei porturi maritime ale țării. Potrivit Eurostat, în 2022, România se afla pe locul al 19-lea în clasamentul european, cu circa 60 de milioane de tone de mărfuri procesate în 2022 prin porturile de la Marea Neagră, tonajul înregistrând creșteri constante de la an la an. În Portul Constanța – cel mai important din România – cea mai mare cantitate de mărfuri procesată este din categoria cerealelor, urmată de petrolul brut și de produsele petroliere, ceea ce arată, o dată în plus, relevanța României în economia europeană.

Un moment esențial ce a demonstrat, de asemenea, importanța României în sistemul economic european și global a fost cel al declanșării conflictului din Ucraina. Odată cu începerea războiului, Ucraina, cel puțin în primă fază și pentru anumite categorii de clienți, nu a mai reprezentat una dintre opțiunile dorite de transport. Astfel, toate vasele care în mod tradițional ajungeau în portul Odessa au fost re-rutate către portul Constanța.

Pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanța a deservit eficient fluxurile de mărfuri sosite sau plecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud. Poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatea redirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtat către porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă (feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre). Deși multe schimbări politice și economice s-au desfășurat în această zonă și au influențat semnificativ dezvoltarea acesteia, căile tradiționale de transport care utilizează Portul Constanța au rămas neschimbate.

Creșterea economică înregistrată în ultimii ani în ţările Europei Centrale şi de Est oferă României avantajul de a acționa drept centru principal de depozitare și distribuție în regiune.

Provocările devenirii României un centru logistic regional

România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei de transport Ten-T: Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre–Rin.

Astfel, potențialul pe care îl are România mai ales în contextul actual, poate fi susținut doar prin investiții masive în infrastructura rutieră și feroviară. De asemenea, la nivel legislativ sunt necesare ajustări care să ușureze o astfel de poziție strategică a țării noastre, în timp ce mediul fiscal îmbunătățit (impozite, vamă, etc) joacă, de asemenea, un rol important.

În plus, oferirea de servicii de transport de calitate devine un aspect esențial. Ca urmare, Gebrüder Weiss România investește constant în dezvoltarea rețelei de hub-uri logistice, dar și în noi soluții de transport. Strategia este de a-și consolida prezența în Asia Centrală, ceea ce este vizibil deja prin investițiile alocate extinderii filialelor sale din Europa Centrală și de Sud-Est, până în Caucaz și Asia Centrală, unde compania este prezentă cu propriile filiale din Georgia, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, până în China.

În plus, compania și-a extins recent prezența în Georgia, în contextul creșterii volumelor de marfă.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut