Părțile interesate au avertizat de mult timp că, dacă situația șoferilor nu se îmbunătățește, industria logistică ar putea avea dificultăți în a ţine pasul cu creșterea necesară. Asta ar însemna că economiile, lanțurile de aprovizionare și locurile de muncă ar avea de suferit, mărfurile mișcându-se mai lent sau chiar oprindu-se cu totul, după cum relatează serviciul de presă al Girteka.

Cel mai rudimentar exemplu ar putea fi criza mini-penuriei de combustibil din Marea Britanie din 2021, când lipsa șoferilor a dus la lanțuri de aprovizionare slabe care au făcut ca unele benzinării să rămână fără combustibil. Deși ar fi putut fi exacerbată de panică, criza aprovizionării cu combustibil a demonstrat cel mai rău scenariu a ceea ce s-ar putea întâmpla dacă situația șoferilor din UE nu se îmbunătățește.

Însă nu numai UE se confruntă cu o astfel de problemă. În SUA, Asociația Americană de Camioane (ATA) a avertizat că industriei îi lipseau în 2022 aproximativ 78.000 de șoferi, cifră însă mai bună decât în 2021, când lipseau 81.000 de șoferi. Cu toate acestea, ATA a avertizat că situația s-ar putea înrăutăți – în următorul deceniu, SUA ar putea avea nevoie de peste 160.000 de șoferi. Unul dintre motivele potenţialului declin este situaţia demografică actuală, care s-ar putea repeta în Europa. Astfel, IRU a declarat că în 2021 peste 2,6 milioane de posturi de șofer erau neocupate la nivel mondial. Lipsa „cea mai acută e în Eurasia și Turcia, unde 18% și, respectiv, 15% din posturile de șofer erau neocupate în 2021”.

O analiză comparativă a transportului rutier de marfă european, pregătită în comun de Ti, Uply și IRU pentru T12023, a arătat că, la fel ca în SUA, situația s-a îmbunătățit ușor în primul trimestru al anului. Se estimează că penuria de șoferi în Europa va rămâne ridicată, locurile vacante ajungând la 9% până în 2023 (cel puțin 300.000 de locuri de muncă neocupate). Ponderea femeilor și a tinerilor șoferi de camion rămâne, de asemenea, scăzută, la 4%, respectiv 8% din forța de muncă.

Şoferii străini reprezintă o mare parte din forţa de muncă „în țările în care transportul rutier internațional reprezintă mai mult de 20% din transportul rutier (Polonia, România)”, se arată în Raportul Global 2022 al IRU.

Poate că deficitul de șoferi s-ar putea atenua pe termen scurt, mai ales că se prognozează o ușoară scădere a activităților de transport rutier de marfă. Potrivit European Road Freight Benchmark, ca o consecință a condițiilor economice actuale, „piața de transport rutier de marfă este de așteptat să piardă viteză în 2023, extinzându-se cu doar 1,1% în termeni reali, până la 385 de miliarde de euro, cu o cerere mai slabă prognozată pentru servicii de transport rutier de marfă în, prin și în afara Europei”.

„Cu toate acestea, accentul trebuie să rămână pe bunăstarea pe termen lung a industriei. Principala problemă este că puțini șoferi tineri se alătură, ceea ce înseamnă că, în curând disponibilizările din cauza vârstei vor duce la o situație și mai proastă. Din nou, aceasta nu este doar o problemă europeană. Excluzând Mexic și China, ponderea șoferilor tineri a fost sub 7%”, spune Girteka Logistics.

Având în vedere proporția mare de șoferi în vârstă care se apropie de pensionare, deficitul de șoferi va continua să crească periculos dacă nu se iau măsuri, explică IRU, subliniind că vârsta medie a unui șofer de camion în Europa este de 47 de ani, 34% dintre șoferi fiind mai în vârstă de 55 de ani. Având în vedere că vârsta de pensionare este între 62 și 67 de ani în diferite țări din UE, 34% dintre șoferi se vor afla în acest interval în următorul deceniu, ceea ce va duce la un decalaj mare în viitor. În plus, companiile vor trebui să își acopere nevoile de creștere, ceea ce înseamnă că un număr și mai mare de șoferi vor fi căutați de firmele de transport rutier de marfă.

Dar, între timp, s-au luat măsuri pentru a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor, pentru a oferi o infrastructură adecvată și pentru a pune în aplicare cea mai recentă prevedere a Pachetului de Mobilitate care le permite șoferilor să se întoarcă acasă. În plus, operatorii au început să lucreze direct cu generația mai tânără, oferindu-se să subvenționeze formarea.

Şi CE a început să abordeze deficitul de șoferi cu o serie de propuneri în martie 2023 şi a declarat că va introduce mai multe măsuri privind siguranța rutieră și licențele în UE, inclusiv permisele de conducere digitale, și că le va permite tinerilor de 17 ani să înceapă să învețe să conducă. În plus, prin permisul de conducere digital, CE dorește să faciliteze schimbul pentru cetățenii din afara UE cu standarde comparabile de siguranță rutieră cu un permis de conducere UE. Astfel, accesul la piața unică va fi mai ușor pentru cetățenii din afara UE, ceea ce va reduce deficitul pe termen scurt. Cu toate acestea, aderarea la bloc nu este ușoară, la fel ca și recrutarea șoferilor din afara UE. „Deoarece aveam probleme în găsirea și angajarea suficienților șoferi din UE, ne-am concentrat pe angajarea de cetățeni din afara UE, inclusiv pe cei din Uzbekistan, Tadjikistan, Kârgâzstan, Kazahstan și India, precum și țările de pe coasta Golfului. Am auzit despre abuzurile la angajare în UE de către agenții externe neafiliate cu nicio organizație guvernamentală și companii de transport. Prin urmare, trebuie să ne concentrăm pe promovarea organizațiilor adecvate și legale care pot sprijini companiile de logistică pentru a face munca șoferilor din Europa mai atractivă”, spune Oksana Karpovichienė, șef HR la Girteka Transport.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut