Haosul în transporturile din Italia generat de protestele împotriva obligativităţii Green Pass pune în pericol recordul exporturilor agroalimentare Made in Italy, estimate la 50 miliarde în 2021, cu o creștere de 12,1% față de anul precedent. Aceasta este ceea ce afirmă Coldiretti pe baza analizei noilor date despre comerțul exterior Istat din primele opt luni ale anului.
O situație care – subliniază Coldiretti – riscă să agraveze decalajul logistic al Italiei și să încetinească redresarea puternică în curs pe piețele externe după pandemia de Covid-19. De fapt, lipsa infrastructurii pentru transportul de marfă cântărește foarte mult în acest scenariu. În Italia, costul mediu pe kilometru pentru mărfurile de transport greu este egal cu 1,12 € / km, mai mare decât în țări precum Franța (1,08 € / km) și Germania (1,04 € / km) şi dublu faţă de ţările din Europa de Est: în Letonia costul transportului rutier este de 0,60 € / km, în România de 0,64 € / km, în Lituania 0,65 € / km şi în Polonia 0,70 € / km.
Printre principalii clienți ai produselor Made in Italy se află Statele Unite care se află pe locul doi, cu o creștere de 16,6%. Tendința este, de asemenea, pozitivă în Germania, care se situează pe primul loc în țările importatoare de produse alimentare italiene, cu o creștere de 7,8%, mai mare decât în Franța (+7,4%), care se clasează pe locul trei, în timp ce pe locul patru se află Marea Britanie, unde Brexitul a generat un declin de 1,3%. Între celelalte piețe se remarcă Rusia (+16,9%) şi China (+18%).