Valul lung al pandemiei și recentele izolări din China nu sunt suficiente pentru a opri răspândirea variantei Omicron care loveşte puternic lanțul de aprovizionare dintre Asia și Europa, mai ales în contextul transportului de containere. În a doua săptămână a lunii iunie s-au adăugat şi două greve simultane la cele două capete ale rutelor navelor portcontainer, care riscă să agraveze și mai mult situația și, în practică, să crească întârzierile în transporturi.

Primul eveniment este greva transportului rutier de mărfuri din Coreea de Sud, care a început pe 7 iunie 2022 și continuă pe termen nelimitat, blocând transportul rutier și, în consecință, porturile și fabricile. Transportatorii rutieri protestează împotriva abolirii salariului minim de siguranță (implementat până acum doar pentru containere și ciment), care are loc într-o perioadă de creștere a costurilor vieții și combustibilului. Se estimează că la grevă participă aproximativ 8.000 de șoferi, egal cu o treime din cei activi în țară, şi a provocat deja arestarea a treizeci dintre ei. Și participarea ar putea crește în timp. Printre produsele afectate de grevă se numără și microprocesoarele de lipsa cărora industria globală suferă de multă vreme.

În cea de-a patra zi a protestului există deja consecințe grave atât asupra producției – Hyundai a redus la jumătate lucrările, iar gigantul siderurgic Posco a suspendat livrările -, cât și asupra lanțului logistic. Manipularea în portul Busan – pe unde trec 80% din containerele care ies din țară – a scăzut cu o treime, iar în Incheon a scăzut cu 20%. Comparativ cu media din luna mai, traficul maritim al containerelor din cele 12 porturi sud-coreene a scăzut cu 64%.

La mii de kilometri distanță, dar pe aceleași rute maritime, greva dockerilor germani a început în seara zilei de 9 iunie 2022, convocată de sindicatul Ver.di în porturile Hamburg, Bremen și Saxonia Inferioară, unde lucrează în total de aproximativ 12.000 de oameni. Protestul a oprit terminalele de containere din Hamburg operate de HHLA și Eurogate. Aici, cauza este înrăutățirea litigiului salarial împotriva asociației companiilor portuare Zds.

Sindicatul cere o creștere a salariilor între 12% și 14%, în timp ce companiile răspund cu 7% în doi ani. Pe 10 iunie s-au reluat negocierile care, dacă nu reușesc, ar putea prelungi greva în timp și spațiu, cu întârzieri incalculabile la sosirea transporturilor și un efect de domino în colmatarea altor porturi din nordul Europei.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut