Pe 19 septembrie 2022, Guvernul maghiar a anunțat modificarea ordonanței de taxare fără a informa în prealabil reprezentanții intereselor. Prețurile au fost publicate și de Serviciul Național de Plată a Taxei (NÚSZ), pe 22 septembrie. Deși cuantumul creșterii taxei corespunde ratei inflației din august fixată în legislația anterioară (15,6%), majorarea taxei pentru camioanele care operează în sistemul HU-GO nu va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023, ci de la 15 octombrie 2022. Vehiculele comerciale ușoare și autobuzele trebuie să plătească taxe în sistemul e-Vignette, unde rămân modificările calendaristice anunţate iniţial.

Potrivit grupurilor de interese, este îngrijorător faptul că Guvernul maghiar folosește un astfel de instrument, care amenință lichiditatea și profitabilitatea afacerilor, în ceea ce privește elementul de cost care afectează în principal tarifele de transport. Modificarea legislaţiei în mod neașteptat zdruncină încrederea întreprinderilor în mediul de reglementare.

În cazul comenzilor câștigate în mod obișnuit în cadrul licitațiilor anuale, calculele costurilor se fac ținând cont de taxele fixate în prealabil în reglementările în vigoare, în baza cărora taxele de kilometraj sunt stabilite de părți și executate pe perioada contractului. În cazul taxelor rutiere, calculul se bazează pe ajustarea prețului de urmărire a inflației introdusă în 2020, conform căreia subsectorul calculează cu tarifele anunțate de la 1 ianuarie până la 31 decembrie din anului curent. Guvernul a suprascris acest cadru legislativ cu modificarea anunțată pe neașteptate, astfel că transportatorii rutieri vor trebui să calculeze costuri mai mari începând cu 15 octombrie 2022.

Potrivit unei estimări ale unui expert independent, creșterea cu 15,6% a taxei de drum justifică încă o creștere imediată de 3-4% a tarifelor de transport, în timp ce companiile nu au putut să aplice nici creșterile anterioare ale costurilor. Acest lucru este susținut și de datele publicate recent de Indicele prețurilor transportului rutier (KFX), conform căruia creșterea nivelului costurilor în 2022 va necesita o creștere a prețurilor de până la 30% în transportul rutier de marfă, în timp ce transportatorii au putut doar să implementeze jumătate din aceasta anul ăsta.

Schimbările neașteptate ale condițiilor legale la jumătatea anului provoacă o criză de încredere în relațiile client-transportator, deosebit de dăunătoare companiilor maghiare în concurența acerbă de pe piața internațională, e de părere Asociaţia furnizorilor de servicii de transport rutier din Ungaria, MKFE. În plus, ajustarea neprevăzută a prețurilor pune într-o situație critică microîntreprinderile şi IMM, care sunt nevoite să lucreze la un preț care abia le depășește nivelul de cost, sau nici nu îl atinge, dar modificarea tarifului poate afecta și bugetul planificat pentru anul în curs și se pot confrunta cu dificultăți de finanțare.

Din cauza creșterii drastice a costurilor de transport și a penuriei de forță de muncă care afectează sectorul, este din ce în ce mai dificil să se mențină stabilitatea lanțului de aprovizionare, astfel încât grupurile de interese cer încă o dată Guvernului să le acorde susţinerea. În conformitate cu acestea, trebuie pusă pe ordinea de zi introducerea imediată a sistemului de reducere a taxelor pentru utilizatori mari, care a fost printre propunerile grupurilor de interese de multă vreme, și trebuie creată posibilitatea pentru toate întreprinderile autohtone și proprietarii individuali de a avea posibilitatea de a plăti taxe la NÚSZ. Ambele măsuri ar susține în mod clar funcționarea afacerilor maghiare, consideră MKFE.

Mai multe amănunte despre cuantumul taxelor, în funcţie de categoria drumului, a vehiculului şi a clasei de emisie găsiţi pe site-ul MKFE.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut