Potrivit unui raport al HSBC Global Research, un ciclu de scădere este inevitabil pentru transportul de containere în perioada următoare, situaţie în care profiturile se vor reduce cu 80%. După doi ani de creșteri fără precedent, în care tarifele de transport de containere par a fi atins apogeul, urmează un ciclu descendent în 2023-2024, cauzat de supracapacitate.
Cu toate acestea, Parash Jain, Head of Shipping & Ports & Asia Transport Research pentru HSBC, nu crede că sectorul va reveni la pierderi, care l-au caracterizat atât de des în ultimele două decenii înainte de pandemie. „Există semne că ratele spot ar putea scădea rapid la nivelurile pre-pandemice, pe fondul extinderii decalajului dintre cerere și ofertă. Dar susținem că ratele contractuale ar trebui să se stabilească peste nivelurile lor pre-pandemice și că disciplina de capacitate va împiedica ratele spot să rămână la niveluri minime.”
Reprezentantul HSBC consideră că profiturile vor scădea de la vârful estimat în 2022, dar vor fi în continuare mai bune decât în trecut. Cea mai mare linie de containere cotată la bursă, AP Moller – Maersk, a estimat un EBITDA de 37 de miliarde de dolari pentru 2022.
Cu previziunile privind contractarea volumelor globale de containere, scăderea ratelor spot și creșterea flotei, întrebarea este dacă nivelurile de profit pentru transportul containerelor au atins vârful și cât de abruptă va fi scăderea atunci când va veni.
În ceea ce privește volumul, cifrele Container Trade Statistics (CTS) au arătat o scădere cu 1,6% a volumelor în T2 2022, față de același trimestru din 2021. Cu toate acestea, McCown observă că volumele de containere încărcate la nivel mondial în T2 au însumat 45,3 milioane TEU, în creștere cu 6,4% față de trimestrul precedent.