Cozile de camioane la graniţe, imediat după Brexit, nu au fost conform aşteptărilor (în sens pozitiv!), iar una dintre cauze a fost incertitudinea privind procedurile vamale, care a determinat multe companii să amâne transporturile.

Potrivit unui raport al British Road Haulage Association, în ianuarie, volumul exporturilor care au trecut prin porturile britanice către UE a scăzut cu 68%, comparativ cu ianuarie 2020. Categoria produselor perisabile este una dintre cele mai afectate de Brexit. Financial Times subliniază o scădere de până la 80% a prețului de export al peștelui de cea mai bună calitate din porturile britanice către Europa, de teamă că produsul ar suferi întârzieri sau deteriorări. În plus, aproximativ 65% -75% din vehiculele care soseau din UE au revenit pe gol din lipsa disponibilităţii mărfurilor. Exporturile din Europa către Regatul Unit au suferit, de asemenea, un impact puternic: vămile europene sunt mult mai stricte decât cele britanice, iar obstacolele birocratice și administrative continuă să încetinească, dacă nu chiar să împiedice, comerțul. De exemplu, exporturile din Italia către UK au scăzut în ianuarie 2021 cu 38,8%, o cifră semnificativă dată fiind dependența directă a statului britanic de produsele alimentare europene.

Repercursiuni în lanţ

Situația nu pare să se îndrepte spre perspective mai bune, deoarece simplificarea procedurilor vamale riscă să aibă repercusiuni asupra siguranței produsului. În timp ce Acordul, care nu prevede taxe pentru exporturile către Regatul Unit în baza autocertificării originii mărfurilor dintr-o țară UE, reduce considerabil cerințele birocratice, de cealaltă parte apare riscul ca absența unor verificări adecvate ale veridicității autocertificărilor să favorizeze intrarea în UE a mărfurilor provenite de pe piețe pentru care sunt prevăzute taxe. Cu toate acestea, în viitor, ar putea exista întârzieri semnificative, mai ales de la 1 iulie, de când Marea Britanie va introduce controale complete asupra importurilor de bunuri din UE .

Apoi, există probleme critice în ceea ce privește standardele și brevetele: va fi necesară o înregistrare dublă pentru patente și duplicări și sarcini puternice pentru standardele de calitate și siguranță, cu riscul de a crea bariere netarifare. Prin urmare, lanțul de aprovizionare al companiilor va fi pus la încercare, cu necesitatea de a revizui termenele de livrare convenite.

În cele din urmă, rămâne problema critică generată de sistemul adoptat în Irlanda de Nord, care se află la jumătatea distanței dintre Regatul Unit și UE. Mai multe companii, de exemplu din Italia, plănuiesc deja să își stabilească depozitele acolo și să treacă prin acea zonă, evitând birocratia greoaie care caracterizează în prezent Canalul Mânecii.
Utilizarea unui Incoterms din grupa D (care plasează costurile și riscurile transportului la destinație vînzătorului) în exporturile cu contrapartide cu sediul în Regatul Unit, în special, se dovedește a fi mai solicitantă decât se aștepta, pasându-le vânzătorilor nu numai costul operațiunilor vamale, dar și riscul întârzierilor în transport și livrare.
Ar trebui să se considere că regulile Incoterms, pe lângă faptul că nu prevăd nimic cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor vândute, nici nu iau în considerare consecințele unor întârzieri, care, prin urmare, rămân reglementate de legea aplicabilă contractului de furnizare a serviciilor logistice (așa-numitele Service Level Agreements, care conțin clauze de evaluare a performanței – KPIs, de obicei bazate pe timpul executării transportului și livrărilor și aplicarea penalităților).

În concluzie, acordul adoptat in extremis e rezultatul unui compromis obositor, lipsit de multe puncte esențiale.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut