Lumina verde pentru start fusese dată în 2011, dar după un început şovăielnic, aproape experimental, serviciul a fost suspendat după doar câteva curse. Acest eșec nu a fost determinat de cererea redusă, ci mai degrabă de alegerea unui moment nepotrivit. Dar acum, în 2022, conexiunea ambițioasă a căii ferate trans-asiatice ar trebui să se reia ca piesă esențială în mozaicul noului Drum al Mătăsii, ca alternativă la conexiunile care afectează nordul Europei.

Calea ferată Islamabad-Teheran-Istanbul totalizează peste 6.500 de kilometri, implicând trei țări: 1.990 km în Pakistan, 2.600 km în Iran și 1.950 km în Turcia. Acest itinerar evită traversarea Afganistanului din aceleași motive geopolitice care, după aproximativ zece ani din acel 2011, au schimbat realitatea relațiilor acestei zone geografice cu China. Toate cele trei țări implicate au ajuns la acorduri economice cu gigantul chinez și acest fapt a pregătit calea pentru noua cale ferată.

Trans-asiaticul, pe care unii l-au botezat ca Orient Express al mărfurilor, are tot ce trebuie pentru a-și câştiga locul în relațiile dintre China și Europa. Trenurile parcurg ruta între Islamabad și Istanbul în 12 zile, timp clar competitiv în ceea ce privește călătoria pe mare din porturile pakistaneze, cum ar fi cea din Gwadar. La urma urmei, Coridorul Economic Pakistan este una dintre verigile incluse în lanțul care alcătuiește Drumul Mătăsii.

Acordurile comerciale dintre țările implicate au abordat, de asemenea, problema controalelor și taxelor vamale în cadrul noului spațiu comercial. Deşi ar mai fi unele obstacole birocratice de depășit, drumul a fost deja trasat. Din Turcia, coridorul trans-asiatic se poate conecta cu rețelele europene prin calea ferată Marmaray de 76 km, care include tunelul modern de sub strâmtoarea Bosfor. Și acesta este un motiv suplimentar pentru a oferi autorităţilor de la Ankara un rol geopolitic tot mai proeminent.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare