Debitul total de marfă al portului Anvers-Bruges a fost de 139 de milioane de tone în primele șase luni ale acestui an, în scădere cu 5,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. În timp ce situația economică globală provoacă o restrângere a cererii pentru transport de containere, celelalte fluxuri de mărfuri prezintă o imagine mixtă. Portul rezistă bine în condițiile economice instabile actuale și câștigă, de asemenea, cotă de piață în manipularea containerelor în comparație porturi precum Hamburg-Le Havre. ​

Provocările operaționale și aglomerația din terminalele de containere au fost rezolvate după doi ani grei, iar mărfurile deturnate au revenit. Aceasta are ca rezultat o îmbunătățire în T2 (-4,6% în TEU) față de rezultatele din T1 2023 (-5,8% în TEU). Totuși, situația economică incertă și încrederea scăzută a consumatorilor duc la o încetinire la nivel mondial a cererii pentru transport de containere (-9% în T1). Aceasta se reflectă într-o scădere a debitului de containere în portul Anvers-Bruges cu 5,9% în tone și 5,2% în TEU, comparativ cu primele șase luni din 2022. Faţă de celelalte porturi din gama Hamburg–Le Havre, cota portului Anvers-Bruges crește cu 1%, la 30,6%, în primele trei luni ale lui 2023.

În ciuda climatului economic slab, marfa generală rezistă destul de bine. Volumele sunt în concordanță cu perioada pre-Covid, dar au scăzut cu 17,2% față de aceeași perioadă din 2022, care a arătat cifre excepțional de ridicate. Încetinirea economiei este însoțită de o scădere a cererii de oțel, cel mai important grup de mărfuri din acest segment (-18%).

Segmentul vrac uscat a scăzut cu 12,9%. În ciuda scăderii puternice atât a prețurilor la îngrășăminte, cât și la energie, în comparație cu vârfurile de după începutul războiului din Ucraina, producția de îngrășăminte, cel mai mare grup de produse din vrac uscat, continuă să scadă (-19%) și există o rotație redusă a stocurilor. Debitul de cărbune, care a atins apogeul în 2022 din cauza crizei energetice și a crescut tot în primul trimestru, este, de asemenea, în scădere bruscă după o iarnă blândă și surplusuri de cărbune în Europa (-32,4%). Debitul de nisip și pietriș a crescut cu 16%.

Segmentul vrac lichid a scăzut cu 3,2%. Debitul de combustibili lichizi a crescut cu 6,2%, determinat în principal de un debit puternic de motorină/benzină (+57%). Debitul de GNL a rămas status quo (-1,4%) comparativ cu un 2022 puternic. În plus, debitul de produse chimice a scăzut cu 15,4% din cauza cererii globale slabe și a reducerii producției locale și europene.

Traficul roll-on/roll-off continuă să aibă o performanță puternică (+0,1%). În prima jumătate a lui 2023, au fost importate și exportate 1,8 milioane de mașini noi, în creștere cu 15% față de 2022. Debitul de material de transport în tone a crescut cu 3,6%, în timp ce transportul de marfă neînsoțit (excluzând containerele) scade cu 2,1 %. Traficul aferent Irlandei a crescut cu 16,7%, dar cel spre și dinspre Regatul Unit a scăzut (-4%).

Spre deosebire de reducerea globală a traficului de containere, numărul de containere frigorifice este în creștere cu 10,6% față de aceeași perioadă a anului trecut. O parte importantă a mărfurilor din aceste recipiente frigorifice sunt fructele: banane, kiwi, ananas, pepeni, citrice, litchi etc.

FOTO: Port ofAnvers-Bruges / Newsroom

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut