Raportul trimestrial European Road Freight Rates Benchmark realizat de Transport Intelligence în colaborare cu Upply și IRU a relevat că ultimele trei luni din 2021 au constituit al șaselea trimestru consecutiv de creștere a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa, atingând un nivel neatins până acum la sfârșit de an. În T4 2021, indicele a ajuns la 108,3 puncte, cu 1,1 mai mult decât în T2 și cu 3,2 mai mult decât în T1, acesta fiind rezultatul mai multor fenomene: scumpirea combustibilului, cererea tot mai mare de transport rutier și deficitul de șoferi.

Cheltuielile cu combustibilul reprezintă o treime din costurile de exploatare ale vehiculelor industriale, iar asta s-a resimţit pe final de 2021, când preţul acestuia a înregistrat o creștere anuală de până la 25% în mai multe țări, între care Spania, Germania și Franța. De asemenea, în condiţiile în care se estimează o lipsă de 60.000 de șoferi în Germania și Polonia, de 31.000 în Franța și de 20.000 în Italia și Spania, companiile au fost nevoite să majoreze salariile şoferilor pentru a-i păstra pe cei angajaţi şi să ofere bonusuri pentru a-i atrage pe cei ai concurenților, contribuind astfel la al doilea factor de cost al transportului. „Lipsa șoferilor perturbă lanțurile de aprovizionare din țările europene, pe măsură ce economiile se redresează și cererea de servicii de transport crește. Urgența situației este întărită de creșterea continuă a prețurilor la carburanți din 2021, punând și operatorii de transport sub o presiune mare”, subliniază Vincent Erard, director de servicii corporative al IRU.

În ceea ce priveşte cererea, ca urmare a redresării rapide din pandemie a economiilor europene și a necesității producătorilor de a reface stocurile, s-a observat o creștere semnificativă. În Germania, comenzile din sectorul de producție sunt mai saturate acum mai mult decât oricând, în Franța și Spania, creșterea sectorului de producție este frânată de oferta limitată de transport, iar în Marea Britanie vânzările cu amănuntul au înregistrat o creștere puternică pentru o mare parte a anului și în sezonul de vârf. Doar în noiembrie, vânzările au depășit cu 7,2% nivelurile pre-pandemice. „Cererea de transport în Europa este mare, iar asta împinge tarifele la maxime istorice”, a spus Nathaniel Donaldson, analist TI. „Cererea este totuși frânată de un amestec de constrângeri de aprovizionare, blocaje și restricții inegale impuse de restricțiile pandemice în întreaga regiune. Cererea ridicată și oferta limitată par să se menţină şi în următorii ani.”

În 2022, analiștii nu se așteaptă la o reducere a tarifelor de transport rutier. Creșterea tarifelor de transport rutier în Europa nu dă semne de scădere pe termen scurt. Însă piața va evolua într-un context economic foarte incert, chiar dacă cererea rămâne dinamică”, e de părere Thomas Larrieu, CEO Upply.

Raportul a avut în vedere şi tendința tarifelor între UE și Marea Britanie. În T4 2021, traficul din Franța către UK a înregistrat o creștere relativ mică, de 2,8% anual, în vreme ce, în sens invers, creșterea a fost mai mare, de 10,8%. Acest lucru se datorează întârzierilor și controalelor la frontieră legate de Brexit, deficitului de șoferi din Marea Britanie şi cel mai mare preț al motorinei din Europa.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare