Datele Observatorului lunar pe care Fenadismer îl publică în colaborare cu Fundación el Quijote para el Transporte, privind termenele de plată şi întârzierea plăților în transportul din Spania, arată că luna iunie a avut cea mai mică perioadă de plată în transport din ultimii ani, cu o medie de 66 de zile.
Regimul de sancțiuni pentru întârzierea plății aprobat în octombrie 2021, împreună cu munca intensă pe care Inspecția transporturilor din Spania o desfășoară în firmele de expediţii și intermediere, au acum efectul scontat. În luna iunie s-a înregistrat cel mai mic termen de plată în transporturi din ultimii ani: 66 de zile, comparativ cu 70 de zile în mai şi cu 74 de zile în iunie 2022.
Există încă expeditori și intermediari care nu respectă plata în 60 de zile, dar procentul lor s-a redus la 54% și, mai ales, numărul clienților care plătesc la mai mult de 120 de zile (9%, față de o medie de 20% în lunile precedente). Majoritatea celor care plătesc în mai mult de 60 de zile, achită înainte de 90 de zile (61%), dar încă întârzie.
Mijloacele de plată urmează aceeași structură ca în lunile precedente: 70% prin virament, 26% prin confirmare, 4% prin bilet la ordin și mai puțin de 1% prin cec bancar.
Şi Uniunea Europeană și-a propus să pună capăt întârzierii plăților în tranzacțiile comerciale pe întreg teritoriul, pentru aceasta lucrând la modificarea Directivei privind condițiile de plată și lupta împotriva întârzierii plăților, care va fi gata în septembrie.
Pentru o mai bună informare, în UE a fost înființat un Observator al Plăților format din instituții publice și private, din care face parte şi Fenadismer, ca reprezentant al sectorului de transport. Obiectivul este colectarea de informații, analize și date cu privire la politicile sau inițiativele care se desfășoară în statele membre pentru combaterea întârzierii plăților, considerată o problemă importantă pentru supraviețuirea IMM și a persoanelor cu activități independente: 1 din 4 falimente în UE se datorează întârzierii plăților.