În mai multe țări europene se vorbește despre o interdicție de încărcare şi descărcare a mărfii de către șoferi, în special pentru a face profesia mai atractivă. Aceste activităţi fac parte însă din sarcinile zilnice ale șoferilor olandezi de camioane, spre deosebire de cei din Spania și Portugalia care nu mai participă la încărcarea şi descărcarea mărfii. De asemenea, Franța are în vedere introducerea interdicției, după ce apar primele rezultate ale grupului de lucru al Ministerul Transporturilor în ianuarie 2023.

În Olanda, expeditorii, transportatorii și destinatarii încheie acorduri reciproce cu privire la încărcare și descărcare. Expeditorul și transportatorul convin asupra celui care încarcă şi descarcă mărfurile în/din camion. „Destinatarul face adesea aranjamente cu transportatorul înainte de a ajunge la fața locului”, spune Thomas Reitsma, manager de transport la Evofenedex, citat de Nieuwsblad Transport. „Apoi se stabilește cine este responsabil pentru marfă. De asemenea, se încheie acorduri contractuale în caz de avarie sau erori.” Atât legislația națională, cât și cea internațională în domeniul transporturilor nu prescriu care dintre părți trebuie să încarce sau să descarce. Nici în Convenția CMR nu există reguli în acest sens. Ca urmare, expeditorul și transportatorul trebuie să decidă singuri cine este responsabil pentru încărcare și descărcare.

În cazul șoferilor internaționali, alegerea poate cădea mai des pe descărcarea de către destinatar. „Fie că e vorba de un transportator internațional sau național, pur și simplu trebuie încheiate acordurile. Șoferii străini pot greși adesea la fața locului din cauza barierei lingvistice. În Germania, încărcarea și descărcarea a dus adesea la accidente. Pe parcursul lui 2021, acolo au avut loc peste 88.000 de accidente care au ucis 48 de persoane și în 1.200 de cazuri s-au plătit despăgubiri.”

Însă imaginea arată diferit în Olanda. Monitorul anual de siguranță al Inspecției muncii arată că în 2021 au fost raportate 3.482 de accidente, din care 1.937 au fost investigate, însă nu se ştie câte au fost la încărcare și descărcare. Dintre accidentele industriale investigate, 210 au avut loc în sectorul de logistică și transport, iar 15 persoane au murit. Deşi în niciun alt sector nu a fost înregistrat un număr atât de mare, serviciul de inspecție nu consideră că este o imagine alarmantă privind încărcarea și descărcarea. Prin urmare, Reitsma nu vede o interdicție de încărcare introdusă în Olanda în curând. „Nici nu știu dacă o interdicție va face neapărat mai atractivă profesia de șofer. Poate fi o schimbare plăcută să faci altceva decât să stai la volan.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut