Spania manipulează anual peste 500 de milioane de tone de marfă paletizată, cu o creștere de 76% în ultimul deceniu, depășind cu mult creșterea generală a transportului rutier de marfă, care a fost de 42% în aceeași perioadă.
Potrivit unui raport realizat de Red & Pallets, citat de Transporte al Dia, marfa paletizată și-a crescut cota de piață la 31%, adică una din trei mărfuri transportate rutier în țară utilizează acest sistem de transport. Cu aceste rezultate, Spania urcă în clasamentul transportului de paleți, devenind a doua țară cu cel mai mare volum de activitate din UE, după Germania. Top 5 este completat de Franța, care până în 2020 se afla pe poziția a doua, Polonia și Țările de Jos.
Analiza segmentată a mărfurilor paletizate în funcție de distanța parcursă relevă că mai mult de jumătate din tone sunt transportate pe rute mai mici de 150 km, în vreme ce traseele de mai puțin de 50 km reprezintă cel mai mare procent de activitate (32,7%). La pol opus, rutele între 300 și 499 de km au cel mai mic volum (13%). Cu toate acestea, pentru distanțe mai mari de 500 km, cererea crește, ajungând la 20% din călătorii.
Raportul confirmă o schimbare a dinamicii pieței, care a evoluat de la un model just in time, axat pe rapiditate și livrare expres, către o strategie just in case, care prioritizează planificarea și creșterea stocurilor. „Acest lucru are un impact direct asupra serviciilor de paleți, deoarece companiile preferă acum opțiuni de transport mai ieftine, ceea ce reduce costurile, optimizează rutele, consolidează transporturile și îmbunătățește eficiența logistică globală”, spune José Antonio Mangas, CEO al Red & Pallets.