În ultimul deceniu, activitatea de şofer de camion a cunoscut un declin semnificativ în Spania. În ciuda faptului că în multe cazuri este percepută ca un tip vocațional de muncă, deseori implică asumarea unor condiții dure de lucru, precum ore lungi la volan și un salariu care nu a cunoscut niciun fel de creștere în ultimii ani, potrivit Confederației Spaniole a Transporturilor de Mărfuri (CETM).

În ultimul an, protestele și grevele organizate în sectorul transporturilor din Spania au devenit un factor de creștere a prețurilor la multe articole și afaceri, remarcă Foro Transporte Profesional. Totuși, în spatele acestor întreruperi voluntare se aflau situații extreme. Lucrătorii convocați de Platforma pentru Apărarea sectorului Transport de Marfă au fost trimişi în mai multe rânduri în șomaj pe perioadă nedeterminată, având în vedere „situația foarte gravă din sector”.

Una dintre cereri răspunde reglementării salariale. Interzicerea contractării serviciilor de transport rutier de marfă sub costurile de exploatare este unul dintre obiectivele principale, mai ales în contextul în care s-a înregistrat o creștere considerabilă a prețurilor la combustibili, generând un impact ireparabil pentru mulți cărăuşi independenți. Acest lucru se traduce printr-o creștere cu 50% a costurilor.

Un alt factor agravant de ani de zile, care s-a intensificat odată cu pandemia e deficitul de capital uman tânăr. Tot mai puțini muncitori tineri decid să se alăture sectorului ca șoferi de camion.

Ca în orice alt sector, intervalul de salariu este variabil. Potrivit unui studiu al platformei Infojobs, salariul mediu a cunoscut o scădere care a fost majorată ulterior din cauza deficitului de muncitori. Salariul unui șofer de camion variază în funcție de diferite criterii și factori. Unul dintre cele mai importante decalaje este între lucrătorii din companii de transport și lucrătorii independenți. Aceștia din urmă trebuie să suporte adesea cheltuieli mai mari, uneori chiar asumându-și achiziția și întreținerea camionului. Potrivit Foro Transporte, lucrătorii angajați din Spania au un salariu mediu între 1.400 și 1.500 de euro pe lună. Dacă vorbim de șoferii independenți, suma este în jur de 2.000 de euro pe traseu lung, deși în acest caz, şoferul e cel care trebuie să suporte cheltuielile derivate din călătorii, inclusiv hrană, combustibil sau întreţinerea vehiculului. Asta înseamnă că, în perioadele în care costurile devin prea mari, profitul scade brusc.

În ceea ce privește lipsa șoferilor de camion în Spania, potrivit Raportului Anual 2020, publicat de Infojobs, sugerează că, pe parcursul lui 2019, salariul mediu în Achiziții, Logistică și Depozit, a fost de 20.165 de euro/an. Cifră care, un an mai târziu, a cunoscut o scădere izbitoare de 18,5%, situându-se la 16.431 de euro/an.

În prezent, luând în considerare ofertele publicate în sector, salariile propuse șoferilor de camion se încadrează între 16.000 și 21.000 de euro. Unul dintre principalii factori care definesc suma finală este lungimea traseului. Când aceasta este mai extinsă, intervalul de salarizare tinde să crească până ajunge la peste 30.000 de euro/an. Retribuţia medie a șoferilor este de 19.500 de euro în Madrid și 22.500 de euro/an în Barcelona.

Potrivit Studiului Comparativ al condițiilor de muncă și de plată, salariul mediu al unui șofer internațional de camion este în jur de 45.000 de euro/an în Europa de Vest. O referință care scade simțitor în zona de est, situându-se la 20.000 de euro/an. În cazul șoferilor spanioli care efectuează rute internaționale, salariul mediu este de 37.892 de euro brut pe an, ceea ce îi plasează pe locul șapte între cei mai bine plătiți. În clasament, înaintea Spaniei sunt țări vestice precum Germania (45.393 euro/an), Franța (45.852), Luxemburg (49.019), Italia (51.219) sau Belgia (55.810).

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut