Dat fiind că perioada medie de plată în Spania, pe toate sectoarele, este de 84 de zile, faptul că termenele au scăzut în transport de la sfârșitul lui 2021, când au fost introduse penalitățile de întârziere la plată, până spre termenul legal, de 60 de zile, dovedeşte că reglementările au fost bine venite.
În octombrie 2021, ca urmare a unui acord între Ministerul Transporturilor și Comitetul Național, a fost lansat un barem de sancționare pentru întârzierea plății în transport, care s-a dovedit a fi singura variantă de a-i face pe clienți să plătească la timp. Perioada medie de plată pentru transport, conform datelor Observatorului Delincvenței Transporturilor, realizat lunar de Fundația El Quijote în colaborare cu Fenadismer, este în medie de aproximativ 65 de zile. În funcție de luni, chiar și cu câteva zile mai puțin.
Însă nu este la fel în toate sectoarele economice, unde perioada medie de plată conform unui studiu al CEPYME (Confederația Întreprinderilor Mici și Mijlocii) este de 84 de zile, și este în creștere.
Întârzierea plății este o problemă care nu afectează doar Spania. Companiile din întreaga Europă suferă de acest flagel și de aceea, potrivit Fenadismer en Carretera, Parlamentul European lucrează la o propunere care modifică termenii de plată, plasându-i la 30 de zile și cu penalități pentru plata cu întârziere. CEPYME mai subliniază că nu toate companiile suportă aceeași perioadă medie de plată și că microîntreprinderile sunt cele care trebuie să aștepte cel mai mult pentru a fi plătite, cu 89,5 zile în medie. Practic, cu cât firma este mai mică, cu atât trebuie să aștepte mai mult pentru a încasa, fiind împinsă astfel să se îndatoreze pentru a se putea finanța.