Numărul solicitanților pentru programul de transport continuă să crească și niciodată atât de multe tinere suedeze nu și-au dorit să devină șoferiţe de camion, arată cel mai recent raport TYA, citat de Foro Transporte Profesional. În același timp, sunt așteptate modificări în Legea Educației din Suedia, care ar putea fi decisive pentru sector.

Raportul anual TYA pentru programul specializarea Transport arată un învățământ secundar cu presiune mare de căutare atât în rândul băieților, cât și al fetelor. Proporția elevilor de sex feminin atinge acum un record de 34%. Lena Törnstrand, manager de proiect al comitetului de formare profesională și mediu de lucru de la Transportfackens, TYA, consideră că este amuzant faptul că fetele au descoperit meseria de a conduce camioanele și că această tendință se accentuează. „Exemplele joacă un rol important aici. Astăzi vedem mai multe femei care conduc în societate, dar și fete tinere care își împărtășesc viața de zi cu zi ca șoferi de camion pe rețelele de socializare. Va fi o spirală pozitivă.”

În medie, 83% dintre candidaţii din domeniul transporturilor obțin un loc de muncă imediat după absolvire, oferind un grad ridicat de încadrare în comparație cu alte programe de formare secundară și profesională. În Östergötland, Norrbotten, Halland, Blekinge, Värmland și Västra Götaland, această cifră depășește 90%.

Deși numărul de locuri de învățământ a crescut pentru 2023/2024, în cele 95 de școli de transport din țară sunt în medie doi solicitanți pe loc. În Blekinge, Södermanland, Värmland și Västmanland presiunea este foarte mare, cu peste 2,5 candidați pe loc, ceea ce face și mai dificil pentru tinerii de aici să-și realizeze aspiraţiile profesionale. „TYA cere de multă vreme mai multe locuri de formare. Estimăm că sistemul de învățământ actual acoperă aproximativ 60% din nevoile anuale de recrutare ale sectorului transporturilor”, spune Lena Törnstrand.

Acum, problema locurilor de instruire ajunge într-un punct critic în urma modificărilor aduse Legii Învățământului care vor intra în vigoare de la începutul lui 2025 – municipiile și regiunile trebuie să dimensioneze școala în funcție de nevoile pieței muncii. TYA lucrează acum împreună cu partenerii de pe piața muncii pentru a crea înțelegere între educatori și factorii de decizie. „Dacă ascultăm nevoile reale ale industriei, credem că dimensionarea va avea impactul pozitiv pe care ambițiile guvernului l-au avut încă de la început”, spune Lena Törnstrand.

Date 2023/2024:

  •  95 de școli secundare superioare suedeze oferă educație în domeniul transportului
  •  Numărul de solicităriși admiteri în anul universitar 2023/2024: 4.416 și, respectiv, 2.403
  •  83% dintre studenți au obținut un loc de muncă imediat după absolvire în 2023.
  •  Procentul fetelor în anul II de specializare în transport este de 34%, față de 16% în 2015, 22% în 2019 și 33% în 2022.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut