Activitatea de transport rutier de marfă a stagnat în UE în 2022, situându-se la 1.920 de miliarde de tone-kilometri, cu 5,5% peste nivelul pre-pandemic din 2019, potrivit unui raport Eurostat citat de Upply. Cinci țări domină piața, depășind pragul de 100 de miliarde de tkm: Polonia, Germania, Spania, Franța și Italia, care, împreună, reprezintă aproape două treimi din traficul total european, în vreme ce România se află pe poziţia a opta, cu 3% din piaţă. Transportul rutier naţional este dominat de Germania, în vreme ce transportul internaţional – în care România ocupă poziţia a patra – are în frunte Polonia.
Polonia este ferm stabilită în vârful pieței. Deși în mod deosebit expusă perturbărilor legate de războiul din Ucraina, având în vedere proximitatea sa geografică, țara a înregistrat o creștere a transportului de 1,4%. Fostul număr 1, Germania, își confirmă declinul și suferă cea mai puternică eroziune observată pe parcursul a 5 ani în Top 10.
Per total, în Top 10, evoluția între 2018 și 2022 arată că 6 ţări au cunoscut o creștere de două cifre: Polonia, Spania, Italia, Cehia, Lituania și Suedia. Cel mai mare avânt îi revine însă Cehiei (+60,3%).
Transportul rutier național în UE-27 a totalizat 1.178 de miliarde tkm în 2022, iar Top 5 însumează 75% din volume. Germania rămâne în frunte, această poziție reflectând ponderea economiei și dimensiunea pieței interne. Cu toate acestea, traficul intern a început să scadă din nou în 2022 (-1,3% de la an la an) și rămâne sub nivelurile pre-pandemice. Germania este urmată de Spania, Franța, Polonia și Italia.
Transportul rutier internațional în UE-27 a totalizat 742,8 miliarde tkm în 2022 – un rezultat stabil faţă de 2021, ceea ce arată că diferitele segmente de piață au fost afectate în mod similar de încetinirea economică.
Polonia, lider incontestabil pe această piață, a cunoscut o stagnare a traficului internațional global în 2022. Scăderea traficului de cabotaj (-12,6%, la 21,7 miliarde tkm) a fost compensată de activitatea transfrontalieră (+4,5%, până la 74,4 miliarde tkm), în timp ce traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în Polonia se menține. Spania, la rândul ei, a înregistrat o performanță satisfăcătoare față de medie, cu o creștere de 1,2%. Pentru Lituania, 2022 marchează o oprire după ani de creștere spectaculoasă pe care nici măcar pandemia nu o întrerupsese. Traficul internațional a scăzut cu 6,1% față de anul precedent. Eroziunea se referă atât la activitatea de comerț încrucișat (-4,1%, la 34,7 miliarde tkm), cât și la cabotaj (-11%, la 5,7 miliarde tkm) și traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în Lituania (-9,9% până la 10,3 miliarde tkm). România, în schimb, se descurcă relativ bine, cu o creștere de 2,3%. Deși comerțul încrucișat și activitățile de cabotaj au scăzut, traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în România a crescut cu 7,2%. Germania își păstrează locul 5 (+0,3%), fiind urmată îndeaproape de Cehia, care depășește pragul de 35 de miliarde tkm datorită unei creșteri de 3,1%.