În primul trimestru al anului, prețurile transportului rutier în Spania s-au menținut relativ bine pe piața internă. Pe principalele rute intra-europene situația este însă mixtă, potrivit unui raport realizat de Upply în colaborare cu Transprime, Consiliul Expeditorilor din Spania.

Raportul pentru T1 2024 indică rezistență în activitatea pe piața internă. Dinamica bună a economiei spaniole a continuat în primul trimestru al anului, iar PIB a crescut cu 0,7%, ca și în trimestrul precedent. De la an la an, PIB a crescut cu 2,4%, după o creștere cu 2,1% în trimestrul precedent. Cererea internă a contribuit cu 2,2 puncte, iar cererea externă cu 0,2 puncte, precizează INE, Institutul spaniol de statistică.

Pe piața internă, contextul a evitat o scădere bruscă a ratelor de transport la sfârșitul sezonului de vârf de la sfârșitul lui 2023. Indicele ratelor la vedere a continuat să crească, deși foarte ușor, în concordanță cu rezistența cererii interne din Spania. Indicele ratelor contractuale a început însă să scadă, reflectând un echilibru de putere în favoarea expeditorilor în renegocieri de contracte. Acest lucru se poate explica și prin scăderea prețurilor la motorină față de vârfurile atinse în 2023. Din acest punct, însă, a început să apară o tendință ascendentă în T1 2024. Diferența dintre indicele spot și indicele contractual s-a mărit în acest trimestru, trecând de la 2,4 puncte la 5,2 puncte.

La nivel internaţional, raportul prezintă evoluția tarifelor de transport pe liniile care leagă Spania de principalii săi parteneri economici europeni, adică Germania, Franța și Italia.

Principalul partener comercial european al Spaniei pentru exporturi și al doilea partener pentru importuri, Franța, rămâne într-o zonă de creștere scăzută. PIB a crescut cu 0,2% în trimestrul I 2024 comparativ cu trimestrul anterior, comparativ cu o creștere de 0,1% în trimestrul precedent, potrivit estimărilor provizorii ale Institutului Francez de Statistică (Insee).

Pe direcția Spania-Franța, diferența dintre indicele prețurilor spot și cel al prețurilor contractuale s-a redus considerabil într-un an. În T1 2024, indicele prețurilor contractuale este cu 0,8 puncte mai mare decât cel al prețurilor spot, în timp ce în T1 2023, ratele spot au fost cu 10,1 puncte peste prețurile contractuale. O mișcare similară poate fi observată în cealaltă direcție. Diferența dintre prețurile spot și cele contractuale a scăzut, de asemenea, semnificativ de la an la an, de la 13,8 puncte în T1 2023, la 3,4 puncte în T1 2024. În timp ce indicele ratei spot a scăzut pentru scurt timp sub cel al ratelor contractuale în T3 2023, timp de două trimestre logica istorică a revenit.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut