Indicele european al tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că tarifele spot au scăzut cu 2,4 puncte în T4 2022, față de T3. Aceasta reprezintă prima scădere a indicelui spot din T1 2020 încoace, chiar dacă rămâne în continuare în creștere cu 18,1 puncte față de T4 2021. Între timp, indicele tarifelor contractuale a crescut cu 0,4 puncte trimestrial, în T4, şi cu 19 puncte de la an la an.

Scăderea ratelor spot în Europa este rezultatul cererii scăzute din sezonul de vârf din cauza inflației, care a împins încrederea consumatorilor la niveluri scăzute record, în timp ce nivelurile stocurilor europene rămân ridicate.

Tarifele spot depășesc adesea creșterea ratelor contractuale, așa că o scădere a indicelui, împreună cu indicații puternice de scădere pe termen scurt a cererii de servicii de transport rutier de marfă, sugerează că și prețurile contractelor vor începe în cele din urmă să scadă. Cu toate acestea, orice scădere a tarifelor de marfă în următoarele câteva luni este probabil să fie împiedicată de presiunea aprovizionării, lăsând costurile de exploatare a drumurilor ridicate, chiar dacă această presiune pe aprovizionare începe să scadă.

În ceea ce privește costurile, care reprezintă un factor important în determinarea tarifelor de transport, în medie, prețurile la motorină în trimestrul IV 2022 au fost cu 21,5% mai mari decât în ianuarie 2022, ceea ce a menținut costurile ridicate și, la rândul lor, tarifele ridicate în T4 2022. „Vedem clar că tarifele de marfă spot sunt în scădere, iar cele contractuale tind să scadă şi la începutul lui 2023. Dar în ce măsură? Costurile operatorilor de transport rutier sunt încă la cel mai mare nivel, iar șoferii sunt deficitari. Consider că în 2023 tarifele contractuale vor scădea cu 3-5%, în timp ce ratele spot vor deveni din ce în ce mai volatile din cauza incertitudinii cererii consumatorilor”, a comentat Thomas Larrieu, Chief Executive Officer la Upply.

Presiunea ascendentă asupra salariilor șoferilor, într-un context de penurie, contribuie și ea la creșterea tarifelor de transport. Noile date IRU arată că cererea de șoferi de camion a crescut pe tot parcursul lui 2022, până în noiembrie, iar locurile vacante de șoferi de camion pentru țările cheie de transport europene în decembrie a crescut cu 39% față de ianuarie 2022. Cu toate acestea, cererea de șoferi a scăzut ușor în ultimul trimestru, cu posturi libere în scădere cu 4% față de T3, reflectând probabil scăderea cererii de transport rutier observată pe parcursul trimestrului. „Ușoara reducere a tarifelor de marfă în T4, din cauza cererii mai scăzute a consumatorilor ca urmare a inflației, a atenuat presiunea asupra șoferilor și operatorilor logistici. Cu toate acestea, reducerea deficitului de șoferi este doar temporară, iar perspectivele pe termen mediu sunt sumbre, o treime dintre șoferii de camioane din Europa urmând să se pensioneze până în 2026. Ratele vor crește din nou în trimestrele următoare la niveluri potențial nesustenabile, alimentând, la rândul lor, inflația”,a spus şi directorul principal al IRU pentru Strategie și Dezvoltare, Vincent Erard.

Prognoza pentru 2023 presupune o reducere a tarifelor de marfă rutieră, determinată de o scădere a volumelor, care va atenua presiunea ascendentă asupra tarifelor. Cu toate acestea, se așteaptă ca cererea să slăbească mai degrabă decât să se prăbușească în 2023. În ceea ce privește oferta, presiunea costurilor va rămâne ridicată și va menține prețurile mari în raport cu nivelurile pre-pandemice, deși şi aceasta se reduce ușor în comparație cu condițiile extreme din 2022.

Michael Clover, șeful departamentului de dezvoltare comercială al Ti , spune: „Piața europeană de transport rutier de marfă trece într-o nouă fază, pe măsură ce cererea se diminuează și prețurile încep să scadă. Ne așteptăm în special ca tarifele de transport să continue să scadă în T1, având în vedere cererea slabă a consumatorilor, stocurile europene deja ridicate și volumele scăzute de import din T4. Cu toate acestea, e posibil ca volumele să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, pe măsură ce nivelurile stocurilor sunt rezolvate și cele mai grave efecte ale inflației se vor diminua. Semnele timpurii ale indicatorilor predictivi pe termen lung, cum ar fi comenzile la nivel record pentru echipamente pentru fabricarea de cipuri, sugerează că producția se va redresa pentru a satisface cererea anticipată a fi mai mare mai târziu în 2023. Această redresare a cererii, combinată cu costurile ridicate din partea ofertei, va susține probabil un nivel ridicat pentru tarifele de transport în 2023.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut