În cel de-al treilea trimestru, tarifele de transport rutier în Europa prezintă o tendință contrastantă: cele care decurg din contracte sunt în creștere, pentru prima dată după T4 2022, iar cele pentru cursele spot sunt în scădere. Aceasta este concluzia sondajului efectuat de Upply, Transport intelligence și IRU, pe un eșantion de operatori din toată Europa.

În viitorul apropiat este așteptată o majorare a costurilor în transportul rutier internațional, determinată și de noile taxe germane, care ar putea crește cu până la 83%. Dacă transportatorii reușesc să transmită aceste creșteri către clienți, tarifele de transport ar putea urca în continuare în următorul trimestru și, de asemenea, în 2024, mai ales că şi alte țări europene prevăd creșteri ale taxelor de drum. Mai mult, IRU prezice că deficitul de șoferi va crește și anul viitor, până la 11% din locurile vacante.

Scăderea tarifelor de mărfuri spot este cauzată de reducerea cererii de mărfuri, determinată atât de scăderea consumului, cât și a producției (-3,6%). Vești bune ar putea veni de la încetinirea inflației, de la 10,6% în octombrie 2022, la 4,3% în septembrie 2023, ceea ce ar putea determina o redresare a consumului, cu beneficii și pentru transportul spot.

Însă presiunea inflaționistă rămâne la nivelul majorității costurilor de exploatare, crescând și mai mult baza de costuri și susținând pragul ridicat al tarifelor. Salariile din transport și logistică au crescut cu 17,6% față de 2019, iar prețurile combustibililor au crescut cu 14% din octombrie față de iunie 2023. A existat, de asemenea, o creștere cu 15,9% a costului pieselor de schimb, o creștere cu 21,4% a costurilor de întreținere a vehiculelor și de 6,3% a asigurărilor.

Tarifele contractuale s-au menținut tocmai ca urmare a creșterii costurilor, pe care în acest caz transportatorii sunt capabili să le transmită clientului. În plus, aceste tarife sunt mai puțin supuse variațiilor cererii de transport pe termen scurt. Însă, dacă economia europeană va continua să stagneze, aceste tarife s-ar putea contracta și ele. „Creșteri semnificative ale prețurilor la combustibil și ale salariilor ajută la menținerea presiunii asupra prețurilor, ceea ce compensează parțial presiunea descendentă exercitată de cererea slabă. Cu toate acestea, prețurile spot au scăzut timp de patru trimestre consecutive, semnalând volatilitatea persistentă a pieței și sugerând că s-ar putea să nu apară o redresare în viitorul apropiat”, rezumă Thomas Larrieu, CEO al Upply.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut