
Piața de ambalaje din România are un ritm de creștere încetinit în 2023 comparativ cu alți ani, fiind afectată de reducerea consumului general de bunuri. În acest context, este înregistrată o creștere de 10% a cererii pentru ambalaje de protecție, iar din punctul de vedere al cererii în topul industriilor se află industria de ecommerce, cu o creștere de 24%, potrivit companiei de ambalaje de protecție Inatech. Totodată, piața de ambalaje este definită de două tendințe principale: interesul mare pentru ambalaje sustenabile și ecologice și creșterea numărului de achiziții în mediul online atât pe segmentul B2B, cât și pe B2C.
“Situația pieței de ambalaje din acest an este mai puțin favorabilă, având loc o scădere a consumului general în aproape toate sectoarele. Dacă în anii precedenți am înregistrat creșteri între 25% și 35%, în 2023 cererea de ambalaje de protecție a produselor a urcat cu doar 10% față de anul anterior, dar cu un ritm mai accelerat de recuperare în a doua jumătate din an”, declară Cristian Bădescu, CEO Inatech Packaging.
În ciuda contextului actual, industria de e-commerce înregistrează cea mai mare creștere a cererii pentru ambalaje dintre toate industriile (+24% față de 2022). Cele mai solicitate tipuri de produse din acest segment sunt ambalajele pentru e-commerce, sistemele automate pentru ambalare, ambalajele termoizolante și echipamentele pentru depozit.
Cea mai mare parte din cererea pentru ambalaje vine din partea companiilor, însă crește substanțial constant interesul din partea persoanelor fizice, care își doresc ambalaje de calitate dintr-o gamă completă, de peste 5.000 de produse unice, comanda medie variind între 100 și 50.000 de euro, potrivit Inatech Packaging.
Astfel, în perioada ianuarie-septembrie 2023, printre cele mai cumpărate tipuri de ambalaje se află ambalajele din carton, din hârtie și folia cu bule de aer.
- ambalaje din carton: aprox. 850.000 kg
- folie stretch și paletizare: peste 798.000 kg
- ambalaje din hârtie: aprox. 787.000 kg
- benzi adezive: peste 2 milioane de role
- folie cu bule de aer: aprox. 3,1 milioane m2
- materiale pentru izolaţii: aprox. 880.000 m2
- polietilenă expandată: peste 1,54 milioane m2
- benzi perimetrale: peste 1,15 milioane m2
- plicuri antișoc: aprox. 532.000 baxuri.
“Pentru al doilea an consecutiv, ambalajele din carton și hârtie le-au depășit pe cele din plastic, crescând cererea pentru aceste tipuri de ambalaje cu 10% față de 2022. De altfel, observăm un interes tot mai mare pentru ambalaje sustenabile, astfel că din ce în ce mai mulți consumatori preferă ambalaje ecologice, fie că vorbim de companii, fie că vorbim de persoane fizice. Depunem eforturi pentru a avea o producţie sustenabilă, prin care să asigurăm păstrarea şi conservarea mediului înconjurător pentru viitoarele generaţii, implicându-ne și în proiecte CSR de impact. În acest sens, am dezvoltat un proiect, în parteneriat cu grupul Abriso-JIFFY, principalul furnizor de materii prime şi produse din material plastic al Inatech, alături de care ne-am propus să atragem atenţia asupra practicilor de economie circulară care pot fi implementate în toate aspectele funcţionării unei companii. Iar prin parteneriate cu clienții, colectăm și recuperăm de la aceştia deşeurile din material plastic, care ulterior sunt prelucrate și transformate în materie primă de tip granulă reciclată”, explică Cristian Bădescu, CEO Inatech Packaging.
Totodată, în piața de ambalaje se resimte un interes tot mai mare din partea companiilor și al persoanelor fizice pentru achiziții în mediul online. În acest sens, Inatech Packaging a înregistrat o creștere de 8% a comenzilor pe întreg segmentul online, cele mai achiziționate produse fiind ambalajele specifice e-commerce, sistemele de ambalare, ambalajele termoizolante, echipamentele pentru depozit. Astfel, Inatech-shop.ro înregistrează în medie 1.000 de comenzi lunar și vânzări de 100.000 de euro.
În acest context, grupul Inatech estimează că va încheia anul cu o cifră de afaceri de peste 9 milioane de euro, în creștere cu circa 10% față de anul trecut.