
Potrivit Pachetului de Mobilitate, din 21 august 2023, toate camioanele nou înmatriculate trebuie să fie echipate cu un tahograf inteligent 2.0 (smart tacho 2.0). Marele avantaj al acestei noi versiuni este posibilitatea înregistrării automate a trecerilor de frontieră, scutind șoferul de o oprire inutilă. Cu toate acestea, va dura câteva luni înainte ca sistemul să fie operațional, observă Transportmedia.be.
Pachetul de Mobilitate le impune șoferilor de camioane să înregistreze trecerile dintr-o țară în alta, iar aceste informații sunt folosite și de serviciile de inspecție pentru a verifica dacă vehiculul a revenit în țara de înmatriculare la fiecare opt săptămâni. Astfel, șoferii trebuie să se oprească în primul loc posibil după trecerea graniţei pentru a introduce codul țării în care tocmai au intrat. Noul tahograf inteligent 2.0, care utilizează sistemul european de poziționare Galileo, ar trebui să facă inutilă această oprire, prin înregistrarea automată a trecerii frontierei. Galileo este operațional, dar nu și noul serviciu de autentificare a datelor, OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication), care pare că trebuie așteptat până în decembrie.
Conform federaţiei belgiene UPTR, Comisia Europeană trebuie, prin urmare, să propună rapid o modificare a regulamentului de punere în aplicare pentru perioada de tranziție, între 21 august și (probabil) sfârșitul anului. Noile tahografe ar da un semnal șoferului dacă trecerea frontierei nu a fost înregistrată, iar serviciile de control ar avea, de asemenea, acces de la distanță la aceste informații. Un șofer dintr-un camion înmatriculat după 21 august poate fi, așadar, verificat oricând. În general, textul tranzitoriu elaborat de Comisie ar permite înregistrarea trecerilor de frontieră fără autentificare completă, însă acest lucru ar putea încuraja frauda.
Problema are însă și o dimensiune industrială: până la publicarea textului tranzitoriu, producătorii de tahografe nu pot începe testarea omologării de tip. Și fără aprobare, producția noilor dispozitive nu poate începe, sesizează Transportmedia.be.