În comparație cu un august surprinzător de puternic, valorile Indicatorului comercial Kiel – care estimează fluxurile comerciale (import/exporturi) din 75 de țări și regiuni din întreaga lume, precum și comerțul global – arată o mișcare fără variaţii prea mari.
Indicatorul de comerț Kiel indică o mișcare aproape constantă a comerțului mondial în septembrie față de august, cu o creștere de doar 0,2% (ajustat sezonier). În UE, valorile exporturilor (-1,2%) şi importurilor (-0,2%) sunt negative. În schimb, în SUA, exporturile (+0,4%) și importurile (+0,2%) au fost ușor pozitive în septembrie. Exporturile Chinei (+0,5%) cresc ușor față de august, în timp ce importurile (-0,8%) scad ușor. „După ce valorile de tranzacționare ale Indicatorului de comerț Kiel pentru august au fost surprinzător de pozitive, acum sunt din nou în tendințe de menţinere pentru septembrie”, spune Vincent Stamer, șeful Kiel Trade Indicator.
Pentru Germania, potrivit Verkehrs Rundschau, valorile din septembrie atât pentru exporturi (-1,8%), cât și pentru importuri (-1,9%) sunt negative. Veștile pozitive pentru exportatorii germani vin însă din ratele de transport semnificativ reduse, care au scăzut acum sub media din anii de dinaintea pandemiei. În special pe legătura transatlantică cu porturile din SUA, costurile pe container au scăzut de la peste 8.000 USD la puțin peste 1.000 USD într-un an. În timpul pandemiei, costurile de transport explodaseră. „Acum este mult mai ieftin pentru exportatorii germani să livreze din nou mărfuri. Industria chimică, afectată de costurile ridicate ale energiei și de costurile de transport care reprezintă de obicei o mare parte din valoarea comercială, ar trebui să beneficieze de acest lucru”, a spus Stamer.
Comerțul global dă semne de rezistență după un an slab. Volumul estimat de containere standard livrate la nivel global a crescut vertiginos în septembrie, depășind semnificativ pragul de 14 milioane. Acest lucru se datorează și evoluției pozitive din ultima lună, deoarece mărfurile expediate în august sunt probabil încă în mișcare pe multe rute în septembrie.
În plus, dezvoltarea economică a piețelor emergente asiatice, inclusiv a Chinei, este relativ dinamică – utilizarea navelor portcontainer este prima alegere de transport acolo.
De asemenea, congestia transportului de containere este în scădere; doar 7% din toate mărfurile expediate în întreaga lume sunt blocate în prezent, o valoare neremarcabilă după maximele istorice înregistrate.