Deşi prețurile mașinilor noi în Polonia au crescut cu până la 25% anual, producătorii nu numai că nu au câștigat o avere, ci chiar au pierdut, potrivit estimărilor Avnet Silica, 500 de miliarde de dolari.
Polonezii care au amânat anul trecut achiziţia unei maşini se confruntă cu o creştere a preţurilor de 24% în ultimele 12 luni. Acesta este efectul lipsei de reduceri, al creșterii dobânzilor, al creșterii costurilor asigurărilor și al inflației. De cealaltă parte, producătorii s-au confruntat cu lanțuri de aprovizionare întrerupte, stagnarea producției, deficitul de semiconductori și probleme de personal. „Ultimii doi ani au fost o perioadă de încercare pentru producători. Astăzi nimeni nu este mulțumit de creșterea prețului, iar producătorii se confruntă cu pierderi, în loc să numere profituri suplimentare”, declară Radosław Zieliński, responsabil pentru piața automată în divizia de robotică ABB în Polonia, pentru moto.rp.pl.
Industria auto se bazează de mulți ani pe metoda „just in time”, lucru confirmat şi de cifre. Datele culese de IBRM Samar arată că, în prima jumătate a lui 2022, în Polonia au fost vândute 212.417 de autoturisme, cu 12% mai puțin față de aceeași perioadă din 2021.
Industria auto poloneză a slăbit în primul trimestru din 2022: valoarea producției vândute în industria auto a scăzut, exporturile s-au contractat. În loc de creșterile așteptate, primele trei luni din 2022 au adus scăderi.
Avnet Silica a analizat rapoartele financiare ale celor 16 producători de top, care împreună deţin 80% din piață. Analiza arată că producătorii auto au pierdut peste 500 de miliarde USD de la începutul pandemiei. Şi asta pentru că, în 2021, până la 7 din 10 (70%) producători de automobile s-au confruntat cu perioade de nefuncționare în liniile lor de producție. Dintre aceștia, aproape jumătate (45%) au menţionat problemele lanțului de aprovizionare drept motiv pentru oprirea producției. Ca urmare, până la sfârșitul lui 2021, timpul mediu de onorare a comenzilor a crescut brusc, la aproximativ 150 de zile.