Criza energetică, declanşată de pandemie și de războiul dintre Rusia şi Ucraina, a crescut și costurile logistice la cel mai înalt nivel. Până în 2024, dimensiunea industriei logistice globale este de așteptat să depășească 6,88 trilioane de euro. Turcia își propune să-și crească veniturile din logistică internațională la 20 de miliarde de dolari în 2025 și la 30 de miliarde de dolari în 2030, prin creșterea împreună cu exportul de mărfuri. Deși sectorul logistic global continuă să dea semnale de creștere, problemele afectează sectorul în mod negativ, prin creșterea elementelor de cost.

Printre elementele de cheltuieli proeminente ale sectorului logistic se numără creșterea prețurilor la carburanți, creșterea ratelor de schimb, a taxelor rutiere și creșterea prețurilor anvelopelor/pieselor de schimb, pe lângă preţurile mărfurilor.

Potrivit experților, pentru a rezolva aceste probleme ar trebui dezvoltat transportul intermodal, calea ferată ar trebui transformată într-un mod de transport alternativ la cel rutier, iar ponderea sa atât pe piața internă, cât și în comerțul exterior ar trebui să crească, reducând astfel presiunea pe autostradă. Realizarea conexiunilor feroviare ale porturilor şi asigurarea transportului feroviar neîntrerupt în direcția est-vest, ar trebui să fie puncte importante ale ordinii de zi. Creșterea transportului de tranzit, transformarea Turciei într-un centru comercial de tranzit, sprijinirea investițiilor în sector și investițiile în tehnologii ecologice sunt, de asemenea, importante, notează Lojiport.

Potrivit președintelui Consiliului de Administrație al Asociației Internaționale a Furnizorilor de Servicii de Expediție și Logistică din Turcia (UTIKAD), Ayşem Ulusoy, mediul competitiv din întreaga lume crește odată cu descoperirile tehnologice. „Pandemia ne-a arătat că nu este corect să rămânem la o piață unică. Găsirea de noi piețe este foarte importantă pentru a menține economia vie. Suntem avantajaţi de poziția geopolitică a țării, iar încurajarea sectorului logistic pentru noi rute ar trebui să fie printre obiective. Este pusă în discuție ținta de creștere a intervalului de export al Turciei de la 2.000 de kilometri la 8.500 de kilometri, la care lucrează de deja Ministerul Comerțului.”

În procesul de armonizare cu Pactul verde european, Turcia a publicat o circulară în iulie 2021 cu denumirea „Planul de acțiune Green Deal”, cu obiective precum reducerea timpilor de călătorie în transport, utilizarea eficientă a capacităților rutiere existente, asigurarea eficienței energetice și reducerea daunelor aduse mediului.

Pentru ca sectorul logistic să atingă aceste obiective, publicul trebuie să stabilească foaia de parcurs cu sprijin, stimulente și investiții, iar o mișcare totală trebuie implementată în toate domeniile. Este necesară pregătirea forței de muncă pentru a se adapta la digitalizare și conștientizarea reciclării, pentru a produce combustibili alternativi și mai puține deșeuri.

Rusia impulsionează logistica din Turcia

În timp ce indicele general de încredere în logistică a scăzut cu 6% în cel de-al doilea trimestru al anului, perspectiva este pozitivă în Turcia, cu o creştere de 20%, datorită poziţiei de punct de tranzit către Rusia în transport. Comparativ cu cel de-al doilea trimestru al anului 2021, Indicele de încredere în logistică, elaborat de KPMG Turcia și Facultatea de Transport și Logistică a Universității din Istanbul, indică o scădere anuală de 13%. „Indicele de încredere în logistică își continuă tendința prudentă de scădere. După efectele pandemiei, s-au produs schimbări în lanțul de aprovizionare din cauza războiului. Costurile cu combustibilul au crescut la nivel mondial. În Turcia, pe de altă parte, sectorul transporturilor are o imagine pozitivă pe termen lung. Potrivit declarațiilor Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, numărul transporturilor internaționale efectuate din Turcia în perioada ianuarie-iunie 2022 a crescut cu 20% față de prima jumătate a anului trecut și a depășit 820.000 de călătorii. Folosirea de către Rusia a Turciei ca centru de tranzit după embargourile impuse influenţează aceste cifre în mod pozitiv”, a spus liderul sectorului de transport KPMG Turcia, Yavuz Öner.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare