Potrivit unei decizii recente a Curții de Apel Leeuwarden, legislația olandeză este aplicabilă pentru zece șoferi ai companiei Van den Bosch, angajați de filiala din Ungaria. Aceștia au fost concediați de companie în 2014 pentru că au cerut salarii conform contractului colectiv de muncă din Olanda.

Cazul a început în 2011, când FNV-Stichting VNB (fundație olandeză care se ocupă cu respectarea contractului colectiv de muncă de către companiile din transport și logistică) a realizat o anchetă la sediul firmei Van den Bosch, în urma căreia a constatat că șoferii străini ai companiei erau foarte prost plătiți, primind doar circa o treime din drepturile ce li se cuveneau. „Această decizie nu este utilă numai pentru cei zece șoferi maghiari. Mii de alți șoferi sunt, de asemenea, plătiți prost și exploatați, la fel ca ungurii din Van den Bosch. Cu această hotărâre în mână, mai mulți șoferi pot pretinde salariul la care au dreptul“, a spus Edwin Atema, de la FNV-Stichting VNB.

FNV și zece șoferi unguri, angajați ai Van der Bosch Ungaria au adus compania în fața instanței pentru a i se impune plata conform contractului olandez de muncă. În plus, din contul companiei de transport a fost ridicată suma de un million de euro. Ulterior, în 2013 au fost depuse cereri pentru respectarea convenției colective de muncă. Apoi a avut loc consultări cu firma de transport, care nu au ajuns la niciun rezultat, aceasta concediind șoferii străini, astfel că în 2014 compania a fost chemată în judecată. Prima decizie a fost în 2015, când judecătorul a hotărât că șoferii unguri au dreptul la nivelul salarial din Olanda. Firma de transport a făcut recurs, iar Curtea de Apel a anulat decizia judecătorului în 2017. Ulterior, FNV și cei zece șoferi au mers mai departe la Curtea Supremă, care a anulat hotărârea Curții de Apel în noiembrie 2018 și le-a trimit înapoi cazul.

Acum, instanța a confirmat primul verdict din 2015, afirmând că legea olandeză a muncii se aplică și șoferilor maghiari. Toate motivele apărării companiei de transport au fost ocolite, ceea ce înseamnă că a fost aplicat acordul colectiv olandez pentru transportul profesional. Cazul a fost trimis acum instanței de fond pentru a stabili care este suma ce va trebui plătită de firma de transport, care s-ar putea ridica la câteva sute de mii de euro ca plată suplimentară.

În paralel cu acest caz, FNV desfășoară o procedură pentru aplicarea Directivei europene a detașării șoferilor care lucrează temporar pentru Van den Bosch. Acest caz a fost trimis de Curtea Supremă în 2018 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, care a decis în 2020 că șoferilor de camioane li se aplică normele de detaşare. De asemenea, se așteaptă ca acest caz să fie restituit de Curtea Supremă către Curtea de Apel.

În prezent, sunt în desfășurare mai multe procese FNV împotriva unor companii de transport în care au fost raportate diferite falsificări de contracte și cazuri de exploatare a muncii.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut