Fenadismer a lansat în 2012 Observatorul permanent al delincvenței și plăților în sectorul transportului rutier din Spania, în colaborare cu Fundația Quijote pentru Transporturi, pentru a cunoaște lunar evoluția formelor și termenelor de plată din acest sector și, în consecință, să verifice gradul de conformitate cu legislația actuală privind întârzierea efectuării plăților în relațiile de afaceri. Pe parcursul acestor aproape 10 ani de studiu, a fost observată o încălcare scandaloasă și sistematică a termenelor maxime de plată în fiecare lună de către operatorii de logistică și intermediarii care angajează transportatori, care impun condiții abuzive furnizorilor, bazându-și astfel profitabilitatea nu pe activitatea lor productivă, ci pe activitatea financiară pe care o generează în detrimentul lucrătorilor independenți și IMM care lucrează pentru aceste companii mari.

Astfel, în ceea ce privește mijloacele de plată utilizate pentru a-și plăti transportatorii, în luna iulie cele mai comune metode continuă să fie, în ordine, transferul (52%), urmat de confirmarea (38%), biletul la ordin (13%) și cecul (<1%).

În ceea ce privește termenele de plată, tendința în creștere a întârzierii observată în ultimele luni este oarecum atenuată, deși continuă la nivelurile ridicate la care a fost situată după apariția pandemiei COVID -19, fiind în medie la 81 de zile.

Astfel, în ultima lună, 66% din plățile efectuate către companiile de transport de clienții lor nu au respectat legislația în vigoare privind întârzierea efectuării plăților prin depășirea perioadei maxime de 60 de zile de la finalizarea serviciului, adică aproape 7 din 10 plăți din sector nu au respectat legislația actuală. În plus, 55% dintre acestea au fost efectuate la mai mult de 90 de zile și 17% la mai mult de 120 de zile, perioadă în care transportatorii au trebuit deja să depună declarațiile de TVA către Trezorerie, însă fără a avea vreo certitudine cu privire la data de încasare a facturilor.

Pentru a evita aceste practici în viitor, în toamnă urmează a fi aprobat un proiect de lege pentru stabilirea unui regim de sancționare. Astfel, pe lângă sancțiunile economice de până la 6.000 de euro deja incluse în actuala Lege privind reglementarea transportului terestru, se va introduce un nou sistem de sancționare a celor mai abuzive situații în ce privește termenii de plată, în special în cazurile în care „se consideră că această practică afectează în mod semnificativ capacitatea și solvabilitatea financiară a creditorului sau dacă termenul legal maxim a fost depășit cu mai mult de 120 de zile” , stabilind o penalitate de până la 30.000 de euro.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut