În contextul în care tot mai mulţi expeditori de marfă pe rutier se plâng de lipsa camioanelor din piaţă, de penuria de şoferi şi de timpul prelungit din graniţe prin prisma restricţiilor impuse de Covid-19, am dorit să vedem în ce măsură volumele de transport rutier s-au „mutat“ pe calea ferată sau pe intermodal (rutier-feroviar) şi ce industrii s-au orientat preponderent către aceste tipuri de transport.

Pulsul evoluţiei transportului feroviar de marfă în anul pandemic 2020 şi în prima jumătate a lui 2021 l-am luat direct, dintr-un dialog cu CFR Marfă:

Cum a influenţat pandemia de coronavirus activitatea CFR Marfă?

  • 2020 a fost puternic marcat de şocul provocat de pandemia de coronavirus şi de consecinţele acesteia. Activitatea de transport feroviar de marfă s-a resimţit ca urmare a incidenţei acesteia, pe fondul încetinirii puternice a activităţii industriale (-10,2% faţă de 2019). Cea mai afectată a fost industria prelucrătoare, care asigură cea mai mare parte a exporturilor României, dar şi industriile auto şi textilă. Industria extractivă şi-a continuat declinul început în urmă cu aproape doi ani, în special pe fondul importurilor de gaze (-10,5% a înregistrat industria extractivă a cărbunelui în primele 11 luni ale lui 2020, comparativ cu primele 11 luni ale lui 2019).

Cum au evoluat volumele de marfă transportate anul trecut pe calea ferată, comparativ cu anii anteriori? Dar în prima jumătate a lui 2021?

  • Volumul de marfă transportat de CFR Marfă la nivelul anului 2020 urmează un trend descendent, comparativ cu anii anteriori, astfel:

An

2018 2019 2020
Mărfuri transportate (mil. tone) 24,6 18,7 14,5

Începând cu februarie 2021, economia României începe să se redreseze, conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica, şi, deşi contracţia înregistrată de economie în 2020 pare mai puţin gravă decât se estimase iniţial, incertitudinea rămâne foarte ridicată, având în vedere evoluţia recentă a pandemiei, iar producţia reală probabil că nu va reveni la nivelurile de dinainte criză până la sfârşitul lui 2022, conform analiştilor economici. Această revenire a economiei se face simţită şi în activitatea CFR Marfă care în primele 6 luni ale anului curent a înregistrat o creştere de 22,8% a volumului de marfă transportat, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Care sunt principalele tipuri de mărfuri pe care le transportaţi?

  • CFR Marfă transportă cărbuni în proporţie de peste 50% din volumul total. Printre principalele grupe de mărfuri transportate se regăsesc,de asemenea, produsele petroliere, petrolul brut, metalele grele, cerealele sau îngrăşămintele. Mărfurile enumerate sunt transportate vrac.

Cât % din volumele de mărfuri sunt transportate în sistem intermodal?

  • La nivelul anului 2020 volumul de marfă transportat în trafic intermodal a reprezentat doar 2,3% din totalul de marfă transportat de CFR Marfă, în scădere cu 48% faţă de 2019, ca urmarea  reducerii sau sistării temporare a activităţii diverşilor clienţi (Automobile Dacia, Azomureş Târgu Mureş, Rocombi etc) în contextul crizei sanitare declanşate de pandemia de Covid-19. Transporturile de UTI (unităţi de transport intermodal) au fost făcute în special pe relaţii care unesc portul Constanţa cu diferite staţii de pe reţeaua feroviară din România: Ciumeşti/Dorneşti/Găeşti/Bucureşti Sud/Cluj Napoca Est/Târgu Mureş Sud-Constanţa Port/Constanţa Ferry-Boat şi retur.

Cum au evoluat volumele de import și export în 2020 şi prima jumătate a lui 2021 pe calea ferată?

  • Traficul de import, respectiv de export, derulat de CFR Marfă a cunoscut o scădere de 36,28%,respectiv 19,56%, în 2020, faţă de 2019. La nivelul primelor 6 luni ale lui 2021 scăderea a fost de 20,5% la traficul de import şi de 9,3% la cel de export faţă de primul semestru din 2020.

Care sunt principalele țări de import și export?

  • Exporturile realizate de CFR Marfă se fac preponderent către Ungaria şi Republica Moldova, iar importurile provin în principal din Bulgaria şi Ucraina.

Care sunt principalii clienţi de transport şi din ce sector de activitate?

  • Clienţii CFR Marfă provin din industria extractivă, petrolieră, industria chimică, metalurgică sau agricultură. Societăţile cu activitate în domeniul extracţie de cărbune şi furnizare a energiei termicesunt: Complexul Energetic Oltenia, Complex Energetic  Hunedoara, CET Govora, iar din domeniul industriei petroliere: Conpet, OMV Petrometc.

Ce măsuri speciale aţi adoptat astfel încât transportul feroviar să fie competitiv în raport cu cel rutier sau naval?

  • CFR Marfă a trecut recent printr-un Program de Restructurare şi Reorganizare, iar implementarea acestuia ii va permite să se adapteze la noile cerinţe ale pieţei, respectiv la concurenţa puternică de pe piaţa transportului feroviar de marfă, prin abordarea unei noi concepţii de management şi prin dimensionarea corectă a resurselor disponibile.

Cum au evoluat tarifele de transport anul acesta, comparativ cu anii anteriori?

  • În acest an CFR Marfă nu şi-a modificat tarifele de vitrină.

Aţi înregistrat anul acesta întârzieri în livrări din cauza temperaturilor crescute sau a pandemiei de coronavirus şi implicit solicitări de despăgubiri ale clienţilor?

  • Nu au existat cereri de despăgubiri în acest an din cauza temperaturilor extreme sau din cauza pandemiei.

S-a înteţit competiţia în ultimul timp pe acest domeniu?

  • Piaţa transporturilor feroviare de marfă din România este puternic concurenţială şi total liberalizată. În prezent, există 28 de operatori privaţi de transport feroviar de marfă, reprezentând o concurenţă directă pentru CFR Marfă.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut